Jangan tengok aje....tolong ler klik.....tq

i follow

Khamis, 29 Disember 2011

ISU SBPA

Tak habis lagi isu SBPA nie...ada yang puas hati ramai yang tak puashati...apapun kita tengok penyelesaian terbaru antara CUAEPAC dan JPA......nie....info dapat daripada http://beritasemasa.com/sbpa-jpa-2012-cuepacs

so sama-sama kita kongsi yer.....

Terma-terma Yang Lama SBPA JPA:

  • Kalau prestasi kakitangan awam di bawah 75 markah maka tak ada kenaikan gaji berlaku
  • Markah bagi pelaksanaan Dasar pemisah (exit Policy), mana-mana kakitanagn awam yang gagal mencapai markah 70 akan dimasukkan dalam Dasar Pemisah
  • Terima opsyen SBPA atau SSM sehingga 31 Disember 2011

Terma-terma SBPA JPA 2012 Yang Terbaru :

  • Markah bagi Laporan Nilaian Prestasi Tahunan (LNPT) untuk kenaikan gaji dan markah pelaksanaan Dasar Pemisah (Exit Policy) diselaraskan serta-merta
  • JPA bersetuju untuk menurunkan markah penilaian prestasi bagi kenaikan gaji di bawah skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) daripada 75 kepada 65 
  • Pelaksanaan Dasar Pemisah pula, markah diturunkan daripada 70 kepada 60 di mana tempohnya turut dilanjutkan daripada enam bulan kepada 12 bulan
  • (Pengumuman pada 23 Disember 2011) JPA bersetuju melanjutkan tarikh penerimaan tawaran opsyen SBPA bagi penjawat awam sehingga 15 Jan depan. Walaubagaimanapun, tempoh penerimaan opsyen bagi umur persaraan pada 60 tahun kekal pada 30 Disember 2011 (lusa)

Kajian & Perbincangan Semula (SBPA JPA 2012) Antara Cuepacs VS JPA Di Masa Akan Datang?

  • Diadakan akhir Februari 2012
  •  Isu gaji maksimum dan gred jawatan yang tertinggal
Yang mana masih mengharapkan penyelarasan gaji memang tidak boleh dilaksanakan dalam masa terdekat. Manakala kes-kes gaji Premier dan JUSA memang mereka turut sama tidak mahu sama sekali dikurangkan. Hakikatnya yang perlu diketahui, siapa yang berikan cadangan dan rangka SBPA ini? Kelompok mana agaknya yang akan naik JUSA nanti? Kalau anda tahu jawapannya, anda akan tahu kenapa skim SBPA JPA 2012  jadi sebeini rupa.
Sekurang-kurangnya untuk setakat ini, ada keputusan & kepuasan melibatkan terma-terma yang dipersoalkan seperti di atas. Manakala mengenai umur pencen, yang mana rasakan mampu, teruskan sahaja kepada umur 58 atau 60. Tetapi kalau anda sendiri merasakan diri sudah tiba masa untuk merehat, jangan dipaksakan diri, kelak nanti akan menyusahkan kakitangan yang lain. Berikan peluang kepada golongan & generasi muda pula.
  • Samada nak nak pencen 56, 58 atau 60 tak salah. Tetapi kalau SSM dah letak umur pencen 58, jadi untuk kes seperti ini hanya boleh ambil pilihan 58 atau 60 sahaja. Tidak boleh diawalkan.
  • Setiap orang tahu kemampuan diri masing-masing bukan?
  • Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) bersetuju kaji semula bermula Januari 2012 berhubung tahap kelulusan minimum Penilaian Menengah Rendah (PMR) bagi memohon kerja sebagai penjawat awam berdasarkan kriteria sektor yang berkaitan. 
  • Kajian ini turut membabitkan permohonan menggunakan kelulusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan Diploma serta sama ada sesuai untuk dipadankan dengan jenis pekerjaan yang dipohon dalam sektor awam.
  • Kalau sebelum ini di bawah skim SBPA JPA 2012, kelulusan minimum PMR sudah memadai bagi memohon jawatan dalam sektor awam 

sumber ;http://beritasemasa.com/sbpa-jpa-2012-cuepacs

Harga Rumah 2012 Bakal Jatuh? Pasaran Hartanah Di Malaysia Dijangka Lembap

PASARAN hartanah tempatan dijangkakan menyaksikan kelembapan secara beransur-ansur tahun depan, mengambil kira ketidakpastian dalam ekonomi global.
Presiden Persekutuan Hartanah Antarabangsa (FIABCI) Malaysia, Yeow Thit Sang, berkata unit kediaman mewah sudah pun mengalami penurunan dalam harga dan pembelian.
“Semakin kurang pegawai dagang dari syarikat multinasional (MNC) yang datang ke sini dan sewa dengan hasil antara enam hingga lapan peratus tidak lagi mampu dicapai. “Pelabur dalam unit hartanah sebegini perlu menunggu lebih lama untuk merealisasikan pelaburan mereka. Kelembapan dalam ekonomi global pastinya memberi kesan kepada pasaran hartanah mewah,” katanya kepada BERNAMA dalam satu temu bual baru-baru ini.
Yeow yang turut menjangkakan penurunan untuk ruang pejabat tahun depan, berkata kategori berkenaan sudah terlebih bina dan jumlah yang masih belum terjual sudah dirasai di pasaran dengan sewa mengalami kejatuhan dan kadar pengambilan agak perlahan.
Bagaimanapun, katanya, terdapat permintaan besar untuk kediaman kos sederhana rendah dan kos sederhana di bawah RM300,000 apabila kebanyakan pemaju membina unit mewah untuk meraih untung pada masa yang baik.
“Usaha kerajaan dalam membina hartanah sedemikian secara usaha sama dengan pemaju akan membantu mereka yang berpendapatan rendah memiliki rumah mampu milik. “Membina kediaman sedemikian tidak akan cukup cepat untuk melegakan permintaan yang tertahan dalam masa lima tahun lalu,” katanya


sumber : kongsiberita


Teringat kat rumahku yang telah selamat dijual oleh
kerana jauh drp tempat kerja.huhuhu.....
sayang kat umah nie...

p/s : kalau betul bolehlah survey2 rumah nie....


Isnin, 12 Disember 2011

HOT

Di sini ada beberapa beg tangan luar negara ( kulit ) untuk dijual. Sebenarnya beg-beg ini adalah milik seorang rakan yang  meminta bantuan saya untuk menjualnya kepada sesiapa yang berminat dengan harga yang berpatutan....semua dalam keadaan baik dan memuaskan...dan semua handbag tersebut dibeli di luar negara oleh pemiliknya.......

Kepada sesiapa yang berminat bolehlah hubungi saya yer...sebelum itu jom jamu mata dulu kot2 ada yang berkenan .........

HOT! HOT! HOT!

MARI...MARI.....CUCI MATA......





KOD B1


KOD B2


KOD B3


KOD B4


KOD B5


KOD B6

KOD B7

KOD B8


HARGA ANTARA RM 200 HINGGA RM 400 



Kalau berkenan sila buat tempahan @ pertanyaan di ruangan komen yer.......

Jumaat, 9 Disember 2011

Migrain Dan Penawarnya

Aduhai kepalaku ini terasa sakit dan berat...mungkin Migrainku sudah kembali lagi...maklumlah mungkin kepenatan kerana bercuti tempohari dan juga kurang tidur bebrapa hari ini kerana arisa demam dan asyik terjaga daripada tidur..........dalam pada sakit kepala ni aku sempat membelek cara @ altenatif untuk menghilangkan migrain selain menelan ubat tahan sakit....petua atau amalan ini aku dapat daripada   

@ baca di bawah ini

Dalam entri kali ni saya nak kongsi dengan anda 1 cara rawatan untuk menghilangkan migrain mengggunakan ayat-ayat Quran. Ia adalah rawatan Islam yang berkesan dan mujarab insyaAllah. Dengan syarat, anda mesti benar-benar yakin pada keberkatan ayat-ayat suci al-Quran dan menyerahkan sepenuhnya kepada Allah, Tuhan sekalian alam, yang Maha Pengasih.

So, bagi yang sakit kepala (migrain), sila cuba cara rawatan ini. Amalkan ayat-ayat berikut :

Rawatan Untuk Kurangkan Sakit Kepala

1. Baca Surah Al-Fatihah (1x)
2. Baca Ayatul Kursi (3x)
3. Baca Surah Al-Ikhlas (3x)
4. Baca Surah Al-Falaq (1x)
5. Baca Surah An-Nas (1x)
6. Baca Surah Yaasin ayat ke-58 (3x)
7. Baca Selawat atas Nabi SAW (3x)
* Sepanjang membacanya letakkan kedua-dua tapak tangan di kepala, terutamanya pada bahagian yang sakit


Sumber :  Blog Pakar How To

Jumaat, 11 November 2011

11.11.11

11.11.11...

Tiada apa yang menarik buat masa ini pada hari ini...segala-galanya biasa-biasa sahaja.....
tiada yang luarbiasa...pada akulah..tak tau mungkin istimewa bagi orang lain......

p/s : n3 pada tahap kebosanan yang terlampau di tempat keje....hahahahahaha.......

Khamis, 20 Oktober 2011

Happy Birthday Baby...ARISA SOFEA

Selamat pagi dan salam ceria.....
Nampaknya dah terlalu lama tak update blog nie....sebab tak tau nak tulis apa dan tak de benda yang boleh dikongsi sama......tersangatlah bersawangnya rumah ku ini....kui..kui....
Tapi hari ini hari yang amat istimewa buat my princess "Arisa Sofea" ....kenapa istimewa....???? kerana hari ini adalah ulangtahun kelahirannya yang ke 2...dah besar anak ibu nie yer.....
semakin aktif dan ligat.....

Di sini ibu, ayah, abang & kakak nak ucapkan " Selamat Hari Lahir buat adik....semoga panjang umur, murah rezeki, sentiasa dilindungi Allah dan mendapat keberkatan dunia dan akhirat...kami semua sangat sayangkan adik.....LOVE  U SO MUCH Baby....."

Terasa begitu cepat masa berlalu....adik dah semankin besar sekarang.....heeeheee....macam baru semalam jer ibu lahirkan adik yang putih gebu.....yang manja sangat sampaikan ibu terpaksa berulang balik ke rumah waktu rehat untuk menyusukan adik...sebab adik tak suka dan tak akan minum susu formula bila umi bagi...adik sanggup kelaparan tunggu ibu balik kerja.....cian adik....tapi lama kelamaam mungkin adik kesian kat ibu kan .....adik minum juga susu dalam botol walaupun sikit.....lega hati ibu......banyak kenangan manis selama 2 tahun kami bersama adik.....dan kami doakan adik menjadi anak yang solehah dan berbakti kepada ibu bapa , bangsa dan negara......SAYANG Adik Arisa......

Malam nie kita celeberate yer adik...

Untuk kenangan di hari lahir adik nie ..ibu letak gambar adik yer.....


 

1 Hari

1 Tahun




2 Tahun

Ibu & ayah sayang adik.....

Abang & kakak sayang adik.....


Jumaat, 30 September 2011

KEISTIMEWAAN SURAH AL KAUTSAR


Surah ini paling pendek, hanya  mengandungi 3 ayat & diturunkan di Makkah
dan bermaksud sungai di syurga.  Kolam sungai ini diperbuat daripada
batu permata nan indah dan cantik.

Rasanya lebih manis daripada madu, warnanya pula lebih  putih daripada
susu
   dan lebih wangi daripada kasturi.

Surah ini disifatkan sebagai surah penghibur hati Nabi Muhammad s.a.w.
kerana diturunkan ketika baginda bersedih atas kematian 2 orang yang
dikasihi  iaitu anak lelakinya Ibrahim dan bapa saudaranya Abu Talib.

Pelbagai khasiat terkandung di dalam surah ini dan boleh kita  amalkan:-

1) Baca surah ini ketika hujan dan  berdoa, mudah-mudahan Allah s.w.t.
makbulkan doa kita.

2) Jika kita kehausan dan tiada air, bacalah surah ini dan gosok di leher,
Insya'allah hilang dahaga.

3) Jika  sering sakit mata, seperti berair, gatal, bengkak, sapukan air
mawar yang sudah  dibacakan surah ini sebanyak 10x pada mata.

4) Jika rumah dipercayai terkena sihir, baca surah ini 10x, mudah-mudahan
Allah s.w.t. bagi ilham pada kita dimana letaknya sihir  itu.

5) Jika membacanya 1,000x rezeki kita  akan bertambah.

6) Jika rajin membacanya,  hati kita akan menjadi lembut dan khusyuk
ketika
   menunaikan solat.

7) Jika orang teraniaya dan terpenjara membacanya  sebanyak 71x, Allah
s.w.t. akan memberikan bantuan kepadanya kerana dia tidak  bersalah
tetapi
   dizalimi.

Perkara yg baik  kita amalkan slalu. Sebar2kan kepada kekawan

Rabu, 21 September 2011

40 Kesilapan Ibubapa

1. Pemilihan jodoh tanpa memperhitungkan mengenai zuriat

2. Perhubungan suami isteri tanpa memperhitungkan mengenai zuriat

3. Kurang berlemah lembut terhadap anak-anak

4. Memaki hamun sebagai cara menegur kesilapan anak-anak

5. Tidak berusaha mempelbagaikan makanan yang disajikan kepada anak-anak

6. Jarang bersama anak-anak sewaktu mereka sedang makan

7. Melahirkan suasana yang kurang seronok ketika makan

8. Membeza-bezakan kasih sayang terhadap anak-anak

9. Kurang melahirkan kasih sayang

10. Sering mengeluh di hadapan anak-anak

11. Tidak meraikan anak-anak ketika mereka pergi dan pulang dari sekolah

12. Tidak mengenalkan anak-anak dengan konsep keadilan

13. Tidak memberatkan pendidikan agama di kalangan anak-anak

14. Tidak terlibat dengan urusan pelajaran anak-anak

15. Tidak memprogramkan masa rehat dan riadah anak-anak

16. Tidak menggalakkan dan menyediakan suasana suka membaca

17. Mengizinkan anak-anak menjamah makanan dan minuman yang tidak halal

18. Tidak menunjukkan contoh tauladan yang baik di hadapan anak-anak

19. Jarang meluangkan masa untuk bergurau senda dengan anak-anak

20. Terdapat jurang komunikasi di antara ibubapa dengan anak-anak

21. Tidak menggunakan bahasa yang betul

22. Suka bertengkar di hadapan anak-anak

23. Sentiasa menunjukkan muka masam di hadapan anak-anak

24. Tidak membimbing anak-anak supaya mematuhi syariat

25. Memberi kebebasan yang berlebihan kepada anak-anak

26. Terlalu mengongkong kebebasan anak-anak

27. Tidak menunaikan janji yang dibuat terhadap anak-anak

28. Tidak menunjukkan minat kepada aktiviti anak-anak

29. Tidak memupuk semangat membaca di kalangan anak-anak

30. Tidak berminat melayan pertanyaan atau kemusykilan anak-anak

31. Tidak memberi perhatian terhadap buah fikiran anak-anak

32. Lambat memberi penghargaan kepada anak-anak

33. Kerap meleteri sesuatu kesilapan yang dilakukan anak-anak

34. Hukuman yang tidak setimpal dengan kesalahan yang dilakukan

35. Sering mengancam dan menakutkan anak-anak

36. Menghukum tanpa menyatakan kesalahan yang dilakukan

37. Tidak konsisten dalam menjatuhkan hukuman ke atas anak-anak

38. Memberi nasihat yang sama kepada anak-anak

39. Tidak tegas mendidik anak-anak

40. Tidak menggalakkan anak-anak hidup bekerjasama

Dipetik dari buku ‘40 kesilapan mendidik anak’ oleh Dr. Hassan Ali

Isnin, 19 September 2011

Hatiku Tersentap

Hari ini hari bersejarah....sejarah yang xkan mahu ianya berulang...biarlah ia berlalu dibawa angin x ingin ku mengingatinya lagi....

Hati tersentap bila diri diuji dengan kata2....

Kau memang ego tinggi...
Kau memang mulut jahat....
Kau memang hati jahat.....
Kau memang pentingkan diri sendiri.....
Kau memang nak selalu menang.....
Kau....dan .....kau.....dan kau.......
cuma yang tak dilafaz ialah KAU MEMANG KURANG AJAR.....

Hati siapa yang tak terhiris...jiwa siapa yang terluka bila yang berkata itu adalah insan yang paling rapat dengan dirinya.......
Terasa diri begitu kerdil....diri begitu hina ....bila dituduh sebegitu rupa.....
Segala kebaikan dan keikhlasan langsung dilupa.....semua pengorbanan dilempar jauh.......segala kesakitan dan kesengsaraan dibuang ke tepi.....itulah manusia.....bila sayang semuanya nampak sempurna....bila mula membenci segala-galanya ada kecacatan......
Salahkah aku menjadi diri ku....kerana aku bukan manusia hipokrit.....salahkah aku ......

Kesilapan lalu mengajar aku berfikir.......

Jumaat, 16 September 2011

Petua Berkomunikasi Dengan Anak

1. Jangan perkecilkan kebolehan anak

2. Jangan sebut perkataan-perkataan yang negatif

3. Padamkan rekod lama yang telah terbentuk dalam fikiran anak

4. Banyakkan belaian positif

5. Dengar dengan aktif dan teliti tindak-tanduk anak

6. Gunakan teknik-teknik penyampaian yang berkesan

7. Selesaikan segala masalah rumah-tangga bersama-sama dengan anak

8. Nyatakan tentangan kita dengan berhikmah

9. Tunjukkan penghormatan dan kasih-sayang kepada anak

10. Displinkan anak-anak dengan hikmah

11. Nasihat secara dakwah bil hal (menunjukkan contoh kpd anak dengan perbuataan kita sendiri)

12. Ambil tindakan dan komunikasi mengikut keadaan anak

13. Banyakkan doa dalam menyokong kita dalam usaha berkomunikasi dengan anak

Sumber : http://tip-untuk-semua.blogspot.com/

Khamis, 15 September 2011

Sebab Anak Tak Boleh Bercakap

Seorang Pakar Perkembangan dan Pendidikan Kanak-Kanak Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Dr Mastura Badzis, berkata keupayaan seseorang kanak-kanak itu boleh bercakap adalah berbeza antara seorang dengan yang lain dan berkait rapat dengan faktor persekitaran dan kesihatan mereka.
Katanya, ada sesetengah kes anak lambat bercakap kerana faktor keturunan yang mana ayah atau ibunya ketika kecil pun lambat bercakap juga.

Anak Menumpu kepada aktiviti lain dahulu
“Mungkin juga kanak-kanak berkenaan sedang memberi tumpuan untuk menguasai sesuatu kemahiran baru. Contohnya belajar berjalan. Itulah sebabnya kadang-kadang kita lihat ada kanak-kanak yang bila sudah boleh merangkak dan berjalan barulah mereka mula bercakap.

Ibu bapa tak memberi tumpuan ajar anak bercakap
“Ada juga kanak-kanak tidak mendapat perhatian secukupnya daripada ibu bapa atau penjaga. Ada ibu bapa yang terlalu sibuk hingga kurang memberi perhatian untuk bercakap dengan anak kerana jarak umur antara seorang anak dengan lain agak rapat, adik beradik kembar atau keluarga besar. Ahli keluarga dewasa mungkin lebih bercakap sesama sendiri,” katanya

Ibubapa tak sokong atau mengalak anak bercakap
Dr Mastura berkata, kurang galakan dan sokongan ibu bapa juga boleh menyebabkan kanak-kanak lambat bercakap, begitu juga jika mereka kurang didedahkan bercakap dengan orang dewasa.

Faktor kesihatan anak-anak yang kurang baik
Daripada aspek kesihatan, anak yang kurang atau lambat bercakap mungkin menghadapi masalah ‘ear infection’ atau disahkan mempunyai masalah pendengaran.

“Kanak-kanak yang mempunyai masalah ‘oral-motor’ juga menghadapi kesukaran menggunakan lidah, bibir dan dagu untuk mengeluarkan perkataan. Namun, biasanya kes seperti ini ada kaitan dengan masalah makan (masalah ini hanya boleh dikenal pasti pakar)

“Kanak-kanak berkeperluan khas dan mereka yang dikategorikan sebagai berisiko tinggi seperti tidak cukup zat makanan, tekanan emosi, penderaan dan sebagainya juga menyebabkan mereka lambat bercakap. Selain itu kanak-kanak yang selalu bermain sendiri dan kurang terdedah kepada hubungan sosial juga menghadapi masalah sama. Begitu juga jika ibu bapa menggunakan bahasa ‘rojak’,” katanya.
Bahasa atau percakapan biasanya akan tercetus apabila ada ruang untuk berinteraksi antara seorang dengan yang lain dalam konteks sosial. Ia juga ada kaitannya dengan keupayaan seseorang kanak-kanak itu berfikir dan menguasai perbendaharaan kata.

Bila anak mula boleh bercakap? Persoalan mengenai satu yang subjektif kerana keupayaan berkenaan berkait rapat dengan empat peringkat perkembangan bahasa kanak-kanak.
  1. Peringkat pertama bermula dengan kemahiran fonologi iaitu seseorang kanak-kanak belajar mengeluarkan bunyi dan memahami bunyi-bunyi bahasa pertuturan.
  2. Kedua ialah kemahiran semantik iaitu keupayaan kanak-kanak memahami perkataan dan menguasai perbendaharaan kata.
  3. Ketiga keupayaan kanak-kanak belajar cara mencantum dan menyusun perkataan menjadi ayat yang betul dari segi tatabahasa.
  4. Keempat adalah yang paling kompleks iaitu perkembangan pragmatik yang membabitkan peraturan menggunakan bahasa dalam konteks sosial yang berbeza atau tujuan yang pelbagai.
“Galakan dan sokongan memainkan peranan penting merangsang keupayaan kanak-kanak untuk bercakap. Menurut kajian, satu daripada sepuluh kanak-kanak menghadapi masalah lambat bercakap dan ada fakta mengatakan biasanya kanak-kanak lelaki, tiga atau empat kali lebih terdedah kepada masalah ini berbanding dengan kanak-kanak perempuan,”  Dr Mastura Badzi

Selasa, 13 September 2011

Makanan Untuk Tambah Berat Badan Kanak-Kanak

Anak-anak merupakan amanah Allah yang perlu dijaga dan dibelai dengan sepenuh kasih sayang. Pemakanan adalah satu faktor yang amat penting untuk mengukuhkan kesihatan,menampung pembesaran dan memenuhi keperluan keperluan untuk melakukan aktiviti fizikal.
Kanak-kanak perlu makanan untuk membesar dan menjalani proses pembesaran yang sihat.Faktor yang menyumbang kepada berlaku kekurangan berat badan dikalangan kanakkanakkurang berat badan diantaranya ialah kurang pengambilan tenaga (kalori) dan sumberprotein. Selain daripada itu, masalah jangkitan cacing, jangkitan penyakit dan masalah kongenitaljuga merupakan masalah kekurangan berat badan.
Kesan akibat kekurangan berat badan terhadap kesihatan kanak-kanak
Para ibu dan bapa jangan memandang ringan terhadap berat badan kanak-kanak.Perkataan ’tak apa nanti besar berat badan akan naik” perlu dikikis. Tidak dinafikan pemberianmakanan di usia satu hingga enam tahun adalah sesuatu yang amat mencabar. Namun perlu diingat, pemberian makanan yang berkhasiat amat diperlukan oleh kanak-kanak di usia begini untuk memenuhi keperluan tenaga dan nutrien yang semakin meningkat bagi mencapai tumbesaran dan perkembangan yang sempurna.
Antara kesan akibat kekurangan berat badan terhadap kesihatan ialah:
  • • Menjejaskan kecerdasan otak
  • • Mengganggu pertumbuhan fizikal
  • • Mengganggu perkembangan kanak-kanak
  • • Mudah dijangkiti penyakit
Panduan Memberi Makanan Kepada Kanak-Kanak Kurang Berat Badan.
  • • Adalah digalakkan ibu menyusukan anak-anak dengan susu ibu selama enam bulan secara eksklusif dan teruskan sehingga berumur dua tahun.
  • • Elakkan daripada memberi makanan dan minuman yang rendah kandungan tenaga seperti air kosong, teh, kopi dan sup kosong.
  • • Pastikan anak-anak diberi makan sekurang-kurangnya 5-6 kali sehari.• Tambahkan sedikit minyak, marjerin atau menggunakan santan dalam masakan contoh semasa menumis bawang, atau memasukkan santan semasa membuat bubur nasi.
  • • Pelbagaikan jenis makanan mengikut panduan Piramid Makanan Malaysia.
Ubah Suai Makanan Untuk Kanak-Kanak Kurang Berat Badan
Kanak-kanak yang kurang berat badan perlu makan makanan yang tinggi kalori (tenaga) untuk meningkatkan berat badan ketahap berat badan normal mengikut umur. Terdapat pelbagai cara yang boleh dilakukan oleh ibu semasa menyediakan makanan anak-anak. Antaranya:
Menangani Anak yang Tidak Selera Makan
Masalah ini kerap berlaku dikalangan kanak-kanak yang berusia satu hingga enam tahun.
Banyak faktor yang menyumbang kepada masalah ini, antaranya:
  • • Terlalu banyak bermain
  • • Tiada kawan
  • • Masalah kesihatan
  • • Masalah gigi rosak
  • • Jenis makanan dan cara masakan yang sama.
Ibu dan bapa perlu memainkan peranan untuk menggalakkan anak-anak makan. Antaranya:
  • • Galakkan anak makan bersama-sama ahli keluarga.
  • • Makan bersama-sama rakan sebaya.
  • • Hidangkan makanan beraneka warna dan bentuk yang menarik.
  • • Elakkan dari memarahi anak semasa makan.
Tanggungjawab ibu bapa amat berat. Namun ibu bapa jangan mudah putus asa untuk melayani kerenah anak-anak. Ini kerana anak yang sihat merupakan tonggak utama masa depan negara. Semoga anda dapat menjadi ibu bapa yang berjaya. Insyaallah.

Oleh: Puan Nor Azah Ahmad
Penolong Pengarah Kanan(Pemakanan)
Jabatan Kesihatan Wilayah Persekutuan

Isnin, 12 September 2011

Kanak-Kanak Suka Tonton TV Terlalu Lama Berdepan Masalah Kesihatan

MELBOURNE: Kanak-kanak yang terlalu lama menonton televisyen daripada had yang sepatutnya, kemungkinan besar berdepan penyakit jantung, tekanan darah tinggi dan diabetes dalam kehidupan mereka, penemuan kajian terbaru di Australia.
Kajian oleh penyelidik University of Sydney mendapati kanak-kanak berusia enam tahun yang menghabiskan masa menonton televisyen mempunyai arteri yang menyempit di belakang mata mereka.
Ini meningkatkan peluang mereka untuk mengidap penyakit jantung, tekanan darah tinggi dan diabetes apabila usia mereka semakin meningkat, menurut kajian itu yang dikeluarkan pada Rabu.
Kira-kira 1,500 kanak-kanak yang berusia antara enam hingga tujuh tahun dari 34 sekolah rendah di Sydney menjalani pemeriksaan dalam kajian itu.
Mereka yang melakukan aktiviti fizikal paling kerap iaitu setengah jam sehari atau melebihi tempoh itu ternyata mempunyai arteri retina yang lebih lebar berbanding mereka yang melakukan aktiviti fizikal kurang daripada setengah jam sehari.
"Kami dapati kanak-kanak yang rajin melakukan aktiviti fizikal mempunyai profil mikrovesikel yang lebih baik berbanding mereka yang kurang melakukan aktiviti fizikal," kata Dr Bamini Gopinath, felo penyelidik kanan di Pusat Penyelidikan Penglihatan, University of Sydney.
"Ini membuktikan gaya hidup tidak sihat akan mempengaruhi mikroedaran yang awal dalam kehidupan dan meningkatkan ancaman terhadap penyakit jantung dan tekanan darah tinggi apabila usia semakin meningkat."
Menggantikan tempoh satu jam di hadapan televisyen dengan melakukan aktiviti fizikal membawa kepada perubahan yang besar, kata penyelidik itu.
"Bermain secara percuma harus digalakkan dan sekolah harus menetapkan mandatori dua jam seminggu untuk aktiviti fizikal kanak-kanak," kata Dr Gopinathyang berasal dari Sri Lanka.

"Ibu bapa harus menggalakkan anak-anak mereka agar bergerak dan larang mereka daripada duduk terlalu lama di kerusi." - BERNAMA

Rabu, 7 September 2011

comel x?

KESAN TIDUR LEWAT ~ mesti baca~

Hari nie sudah 9 hari kita di bulan Syawal....mesti ramai daripada kita kurang tidur kan sejak raya2 nie....jangan amalkan selalu......jom sama2 kita baca apa yang ada di bawah nie...
Diterjemahkan dari artikel  "DON'T ALWAYS SLEEP LATE !",

Tidur yang nyenyak dan sempurna sangat penting. Jika kita tidak tidur dengan baik, racun dalam tubuh kita akan terkumpul dan ini akan mempengaruhi tahap kesihatan serta emosi kita.
Punca utama kerosakan hati adalah:

Tidur terlalu lewat dan bangun lambat adalah penyebab utama
1.Tidak buang air kecil di pagi hari.
2.Terlalu banyak makan.
3.Tidak mengambil sarapan.
4.Mengambil terlalu banyak ubat-ubatan.
5.Mengambil terlalu banyak bahan pengawet, aditif, pewarna makanan, dan perasa tiruan.

Mengambil terlalu banyak makanan berminyak. Jangan mengambil terlalu banyak makanan berminyak walaupun makanan yang menggunakan minyak goreng terbaik seperti minyak zaitun. Elakkan mengambil makanan berminyak ketika anda dalam keadaan letih, kecuali ketika badan sedang dalam keadaan betul-betul fit.

Mengambil terlalu banyak makanan juga boleh memberikan beban berlebihan kepada hati. Sayuran seeloknya harus dimakan mentah atau dimasak 3-5 bahagian sahaja. Sayuran yang dimasak harus dimakan dalam satu sajian dan tidak disimpan.

Kita harus mengamalkan gaya pemakanan yang sihat dalam kehidupan. Amalan pemakanan yang sihat sangat penting bagi memastika tubuh kita untuk menyerap dan menyingkirkan bahan kimia yang tidak diperlukan oleh tubuh.

Fahami bagaimana tubuh kita berfungsi:
Malam (9pm - 11pm): adalah masa untuk menyahkan/membuang toxic chemicals (de- toxification) yang tidak diperlukan dari sistem antibodi (lymph nodes). Dalam waktu ini kita seharusnya dalam keadaan tenang dan suasara yang relaks seperti mendengar musik. Jika seorang surirumah dalam ketika ini masih menjalankan aktiviti hariannya seperti mencuci pinggan atau mengawasi anak-anak membuat kerja rumah, ini akan memberikan kesan negatif pada kesihatannya.

Malam di (11pm-1am): Proses de-toxification dalam hati, dan secara idealnya harus dilakukan dalam keadaan tidur nyenyak.

Tengah malam (1am - 3am): proses de-toxification di bahagian hempedu, idealnya juga dilakukan dalam keadaan tidur nyenyak.

Tengah malam (3am - 5am): proses de-toxification di bahagian paru-paru. Oleh kerana itulah kebiasaannya bagi yang sedang mengalammi batuk, ketika ini anda akan mengalami batuk yang sangat kuat. Memandangkan proses de-toxification telah sampai ke saluran pernafasan, kita tidak perlu mengambil ubat batuk ketika ini kerana ianya akan memnganggu proses pembuangan toksin tersebut.

Awal pagi (5am - 7am): proses de-toxification di bahagian usus besar, anda harus mengosongkan usus.

Pagi (7am - 9am): Penyerapan gizi pada usus kecil, kita harus sarapan pada masa ini. Kepada mereka yang sedang saki, sarapan harus lebih awal iaitu sebelum pukul 6:30 pagi. Makan pagi sebelum 7:30am sangat berguna bagi mereka yang ingin kekal cergas. Mereka yang tidak sarapan, mereka harus mengubah kebiasaan mereka. Namun jika anda terlewat mengambil sarapan sehingga pukul 9am-10am sekalipun, itu masih lebih bagus daripada tidak bersarapan sama sekali. Tidur lewat dan bangun terlalu lambat akan mengganggu proses membuang bahan kimia yang tidak diperlukan dalam tubuh.

Tengah malam sampai 4am juga adalah waktu untuk sumsum tulang menghasilkan darah.

Oleh kerana itu, dapatkan tidur yang sempurna dan jangan tidur terlalu lewat.

Sumber : http://myaqeeda.blogspot.com 

Isnin, 5 September 2011

Kembali bertugas

Salam ceria salam 1 Malaysia...

Lama x jenguk blog rakan2 apalagi nak mengupdate blog sendiri sampaikan sudah bersawang rumahku ini...cuti dah abis so hari nie hari pertama bertugas memulakan semula tugas2 yang terhenti sebab cuti raya....
Rasa sedih nak tinggalkan kampung tapi rasa seronok nak balik umah sendiri...buruk2 pun rumah sendiri kan...RUMAHKU SYURGAKU.....

Bertolak dari kampung pukul 9.00 malam singgah umah MFIL lebih kurang kul 10.30 baru bertolak balik JB....seronoknya bila sampai rumah...rindu sangat kat rumah..
Habis raya kat kampung ( seminggu ) bila balik JB nie tunggu jerlah jemputan open house...heehhee....masa nielah untuk menambah berat badan...x gitu.......

Hari nie juga budak2 dah naik sekolah..lama cuti jadi kelam kabut sikit..bangun pun terlewat tapi nasib baik x lewat sangat....lepas hantar anak2  me n hubby pegi sarapan kat mamak....( punyalah malas kan nak buat sarapan....pagi tadi pun anak2 sarapan nugget n milo jer....)..rasa x sabar pulak nak pi keje....huhuhu...

Nampaknya minggu ni hubby kena jadi driver akulah...sebabnya kete aku hubby dah bagi pinjam kat FIL . Kete FIL accident hari sabtu lepas adik ipar bawak g beraya......( nasib baik x bawak kete hubby@aku )

Patah kakilah aku minggu nie...jadual pun dah berubah....hubby lak aku tak taulah kena sambung cuti lah kot..kalau tidak sapa nak amik anas balik dan pegi sekolah......susahnyalah kete takde nie....nak ikutkan berat hati aku nak lepaskan kete aku tu..tapi dah hubby nak jugak...terpaksalah mengalah....(org lain punya pasal kita pulak yg kena tempiasnya.....susah kalau org tak faham nie nak fikirkan hal dia jer....sabo jerlah..). Nie pun ntah berapa lama kete tu boleh siap..minggu depan hubby outstation kat KL..abih tu kitaorg nie apahal....x marahkan FMIL pun ..sebenarnya dia org x kisah pun .....nie yg aku geram sangat a*** i*** pulak yg lebih2 sms bagai....mcm lah kitaorg nie free sangat....

Oklah stop lah kat sini dulu..lagi lama aku menaip nie kang makin panas pulak aku....bertambah lagi dosa aku....takpelah sabar jelah...

* so , kesimpulannya : kalau masih belajar belum ada keje tu tak payahlah nak belagak ke hulu ke hilir dengan kereta pinjam....dah jadi macam nie sapa yang susah...mak bapak jugak yg susah ..x pasal2 orang lain pun terlibat sama....kalau ada yg terasa tu fikirkanlah..hanya berniat untuk mengingatkan....kan dah menyusahkan semua orang....

Jumaat, 26 Ogos 2011

Mood Nak Bercuti Raya

Pejam celik pejam celik....hari nie hari ke 26 kita berpuasa...so maknanya tinggal lagi 3 @ 4 hari sahaja lagi kita di bulan Ramadan. Terasa cepatnya berlalu....Ramadan akan meninggalkan kita . Tahun depan kita tidak tahu samada kita sempat atau tidak menyambut Ramadan lagi....ajal dan maut kita tak tahu kan tu semua kerja tuhan kita sebagai hambanya hanya mampu berdoa supaya dipertemukan lagi dengan Ramadan akan datang....( sedey...)...mana tahukan ini Ramadan Terakhir.....Ya Allah ....minta dipanjangkan umur kerana masih belum cukup dan sempurna bekalan untuk bertemu Mu Ya Allah......

Perginya Ramadan datangnya Syawal...hari kemenangan untuk semua umat Muhammad....hari kegembiraan hari kebahagiaan.....walaupun di lewat usia ini keghairahan untuk memyambut Syawal tidak seperti di zaman kanak2 tetapi melihat anak-anak hati tetap berbunga riang......anak-anaklah penyeri aidilfitri disamping suami tercinta serta mak, abah & mak , ayah dan adik2.....cuma terasa kekurangan kerana aidilfitri ini tiada nenek ( yang kami panggil Mbah ) perginya dia telah sampai waktunya menghadap penciptanya...semoga rohmu tenang disana......

Hari nie, mood bertugas aku memang dah hilang...terbang bersama ramadan yang bakal berakhir....hati ..sabarlah tinggal beberapa jam sahaja lagi kita akan bercuti..hehehhe.....sabar sabar sabar....jalankan tugasmu seperti biasa......lepas nie berayalah sepuas-puasnya...untuk makluman semua saya bercuti daripada 27hb Ogos hingga 4hb September 2011 okey......

CUMA TAHUN NIE TAK DECIDE LAGI NAK BERAYA KAT MANA DULU RUMAH MAK @ RUMAH MIL....

haaaahaaa...dekat susah jauh lagi susah.....Bie...mana nak beraya dulu nie?????


Khamis, 25 Ogos 2011

Kad Ucapan ~ Selamat Hari Raya Aidil Fitri~



Berbuat khilaf adalah sifat
Meminta maaf adalah kewajipan
Dan kembalinya fitrah adalah tujuan

Ramadan mencuci hati yang berjelaga
Saat ini untuk meraih rahmat dan keampunanNya
Untuk lisan yang sikap yang tidak terpelihara
Mohon dibukakan pintu maaf seluas-luasnya

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI
MAAF ZAHIR & BATIN

kepada semua kenalan, sahabat handai, saudara mara dan juga sahabat-sahabat blogger


Daripada kami sekeluarga ;

Dzul Akmal & Juliyati
Anas Irfan , Anis Syafiqah , Arisa Sofea

Jadikan Anak Sebagai Winner

Sumber : Tip-Tip Untuk semua

Ibubapa adalah antara faktor terbesar dalam menentukan halatuju anak2.
berikut ada beberapa tips dari Robert D. Ramsey yang boleh kita jadikan panduan dalam menjadikan anak2 kita antara yang outstanding berbanding rakan sebayanya..
selamat mencuba!

1. Mulakanlah hidup anak anda dengan nama panggilan yang baik -
bila anak kita dipanggil dengan nama yang tak baik, atau nama dah baik tapi bagi pulak gelaran yang tak baik, itu akan menyebabkan anak jadi malu dan rendah diri. Apatah pulak kalau yang memanggil nama tak elok tu mak bapak sendri. Lagi la malu kan ? Dalam Islam pun sangat digalakkan kita bg nama yang baik untuk anak2.

2. Berikan anak anda pelukan setiap hari -
ada kajian yang menunjukkan anak yang dipeluk setiap hari akan mempunyai kekuatan IQ yg
lebih kuat daripada anak yang jarang dipeluk. Bila kita peluk dia setiap hari esp seorg mak, anak kita tau yang kita sayangkan dia. Dia akan tau kita akan jadi penyokong dia paling kuat. Dia akan sedar bahawa kita sentiasa ada jika dia kurang berjaya. Emosi dia akan terbela.

3. Pandanglah anak anda dengan pandangan kasih sayang -
pandangan ini akan membuatkan anak anda lebih yakin diri apabila berhadapan dengan
persekitaran. Memang la ada masa kita perlu marah tapi jangan la buat muka marah sampai kawan tu takut nak dekat dgn kita langsung. Kesian kat budak.Namanya pun budak…

4. Berikan peneguhan setiap kali anak anda berbuat kebaikan -
Berilah pujian, pelukkan, ciuman, hadiah ataupun sekurang-kurangnya senyuman untuk
setiap kebaikan yang dilakukannya. Bila tiap kali kita appreciate dia, dia akan rasa nak buat lagi dan nak buat lebih baik lagi. Ini la namanya motivasi…

5. Janganlah mengharapkan anak anda yang belum matang itu melakukan sesuatu perbuatan baik secara berterusan -
mereka hanya kanak-kanak yang sedang berkembang. Perkembangan mereka buatkan mereka ingin mengalami setiap perkara termasuklah berbuat silap. Sebenarnya mereka akan belajar
lebih banyak lagi dari kesilapan yang mereka lakukan.

6. Apabila anda berhadapan dengan masalah kerja dan keluarga,pilihlah keluarga -
Bila ada masalah eloklah kita selesaikan masalah keluarga yang terdahulu. Kerana, seseorang tu akan lebih tenang kalau takde masalah keluarga. Anak2 perlu diberi keutamaan kerana mereka sedang membesar dan proses ini akan terus berlalu dan tak akan kembali jadi janganlah cemarkan keperibadian mereka dengan sikap mementingkan diri kita.

7. Di dalam membesarkan dan mendidik anak-anak, janganlah tuan/puan mengeluh -
Keluhan akan membuatkan anak-anak merasakan diri mereka beban. Ini akan menyebabkan mereka menjauhi kita. Kalau kita tak mau sunyi di hari tua, janganlah sunyikan mereka pada usia muda mereka.

8. Dengarlah cerita anak anda-
cerita itu tak akan dapat anda dengari lagi pada masa akan datang. Tunggu giliran anda untuk bercakap. Ini akan mengajar anak anda tentang giliran untuk bercakap. Seronok sebenarnya layan bebudak bercakap. Adik saya pun dalam kategori budak lagi, kalau sesekali layan dia cakap rasa mcm kelakar. Saya penah jumpa dgn kawan anak saya umur baru tiga thn tapi mulut boleh tahan, rasa mcm tak logic je tapi seronok. Ala, mcm aznil Tanya budak tu, Tiger Wood berasal dari mana,...pastu budak tu jawab Zoo… untuk kita sendiri, ini adalah satu hiburan yang takleh dibeli di tempat lain.

9. Tenangkan anak anda setiap kali mereka memerlukannya -
ada masa2nya mereka akan gundah gulana. Ada masa mungkin diorg berselisih dgn kawan. Ada masa mungkin dia dah tercederakan jiran. Jadi, kita bantulah sedaya kita supaya mereka tidak rasa sendirian dalam menyelesaikan masalah yang bagi kita kecik tapi tu mungkin masalah mega bg diorg.

10. Tunjukkan kepada anak anda bagaimana cara untuk menenangkan diri .
Mereka akan menirunya. Jgn kita sendiri kelam kabut bila ada yang menimpa.Jgn kita tunjuk yang kita gelabah. Be cool!! Setiap masalah yang telah Tuhan takdirkan pada kita ada penyelesaiannya. Jadi, jgn gabra2.

11. Buatkan sedikit persediaan untuk anak-anak menyambut harijadinya .
Sediakanlah hadiah hari jadi yang unik walaupun harganya murah. Keunikan akan membuatkan anak anda belajar menghargai. Anak2 yg dtg daripada persekitaran yang menghargai akan belajar menghargai orang lain.

12. Mereka mungkin memerlukan kita mengajar mereka lebih daripada sekali-
ade setgh budak kene byk kali ajar, baru dia faham. Mcm anmum punya iklan tu..Wardina tunjuk byk kali baru anak dia faham. Anak saya sendiri dalam satu hari ntah berapa kali dia tunjuk kat mata dia suruh saya sebut eye, tunjuk kat telinga suruh sebut ear. Jgn marah sbb kalau marah nanti terbantut la proses pembelajaran dia.

13. Luangkanlah masa bersama anak anda diluar rumah-
peganglah tangan anak-anak apabila anda berjalan dengan mereka . Mereka tentu akan merasa
kepentingan kehadiran mereka dalam kehidupan anda suami isteri. Bila saya baca ni, rasanya tak salah la saya selalu pimpin tangan anak2 even dalam rumah pun. Bila nak ajak dia bangun je, saya hulur tangan. Even nak kedapur pun untuk bancuh susu diorg. Kalau kat luar mmg lah sah2 pegang sbb saya jenis serabut perut takut anak terlari tgh jalan ke...

14. Dengarlah mimpi ngeri anak-anak anda.
Mimpi ngeri mereka adalah begitu real dalam dunia mereka - jadilah pendengar setia mereka. Kalau pasangan kita mimpi pun apa salahnya kita dengar. Best hape dengar cerita dari mimpi. Mcm drama tapi takde skrip, takde director, dan takde siaran ulang tayang.

15. Hargailah permainan kesayangan anak anda .
Mereka juga dalam masa yang sama akan menghargai barang-barang kesayangan anda. Elakkan daripada membuang barang kesayangan mereka walaupun sudah rosak. Mintalah kebenaran mereka sebelum berbuat demikian.

16. Janganlah membiarkan anak-anak anda tidur tanpa ciuman selamat malam-
biasakan ajar dia salam kita sebelum lena. Cium dahi diorg esp mak nya..mcm cerita omputeh kan selalu dia gi bilik tidur anak n selimutkan diorg.

17. Terimalah yang kadangkala anda bukanlah ibubapa yang sempurna .
Ini akan mengurangkan stress menjadi ibu bapa. Ada masa anak kata papa ni garangla.. tu sbnrnya dia menegur so, ubahla. Jangan jadi too perfectionist pada anak2. nnt mereka rendah diri.

18. Jangan selalu membawa bebanan kerja pejabat ke rumah.
Anak-anak akan belajar bahawa kerja pejabat selalunya lebih penting daripada keluarga.Dan mereka juga akan terasa kurang kasih sayang bila kita mengadap benda lain. Kalau anak2 dah sekolah, biasakan tolong mereka siapkan kerja rumah, atau kita sendiri bg latihan dan perati setiap hari peralihan dia belajar dari satu topik ke topik. Bantu dia belajar lebih dari yg cikgu dia ajar.

19. Anak menangis untuk melegakan keresahan mereka tetapi kadangkala cuma
untuk sound effect sahaja -
Bagaimana pun dengarilah mereka, dua puluh tahun dari sekarang anda pula yang akan menangis apabila rumah mula terasa sunyi. Anak-anak anda mula sibuk mendengar tangisan anak mereka sendiri.Hoo..seram. tapi ada betulnya. Buatlah sesuatu supaya mereka tak menjauh dari kita. Semoga kita tidak sunyi dihari tua kita.

20. Anak-anak juga mempunyai perasaan seperti anda -
hargailah perasaan mereka supaya mereka juga menghargai dan memahami perasaan kita
Apapun, saya mengharapkan semua yg membaca akan dapat manfaatnya.

Sama2 la kita berdoa agar anak2 menjadi penyejuk mata dalam kehidupan kita dan sebagai penenang hati didunia dan akhirat kelak.


Rabu, 24 Ogos 2011

Petua Mendapatkan Anak Lelaki @ Perempuan

Disini ada sedikit info dan diharap ianya dapat menjadi panduan berguna buat dikongsi bersama-sama terutama kepada suami isteri yang baru berumahtangga untuk merancang keluarga….Ketahuilah, untuk mendapatkan bayi lelaki atau perempuan, semuanya boleh dirancang..

Amalan Pemakanan Isteri sebelum bersama

1. Madu lebah (untuk energy dan kesihatan dalaman)
2. Minum susu dan mengambil buah badam sebagai sajian ringan
3. Amalkan minum sup ayam dan makanan berempah
3. Minuman berhalia juga bagus (suami juga - utk kepekatan air mani)

Tips untuk mendapatkan bayi perempuan :

1. Berdoa sebelum bersama dengan niat usaha untuk mendapatkan bayi perempuan.

2. Bersama suami pada waktu subur isteri (antara hari kesebelas hingga hari kesembilan belas dari kiraan hari pertama datangnya haid)

Kenapa dalam waktu subur isteri sahaja?
Sebab suami ni aktif 24 jam, so sperma dia sentiasa banyak dan subur walhal isteri kebiasaannya bergantung pada mood. Hanya dalam waktu subur ni saja, hormon isteri lain macam sikit. That’s why susah nak dapat baby perempuan ni.. tapi majoriti pasangan baru berkahwin, potensi dapat anak perempuan tinggi.

3. Suami melepaskan/merembeskan hanya 50% air maninya di dalam rahim isteri dan bakinya dipangkal rahim (Tujuan : mengizinkan hanya sedikit sahaja sperm kedalam rahim isteri supaya gen XY dapat diseimbangkan; Suami membawa XY, isteri membawa gen X - so penentu jantina bayi adalah dari sperma suami)

4. Selepas bersama, amalkan tidur beralih ke kiri (sekiranya membelakangkan suami, minta izin terlebih dahulu)

5. Berdoa.

Amalan Pemakanan 1-4 bulan kandungan (dalam proses pembentukan janin):

1. Banyakkan makan sayur, sup dan asam serta beralkali
2. Banyakkan makan buah-buahan
3. Amalan minuman berkarbonat/gas (janganlah selalu)

Amalan Perbuatan 1-9 bulan kandungan :

1. Mengamalkan bacaan surah Yusuf dan Maryam (surah Yusuf untuk kuatkan badan dan bayi, lebihkan mengamalkan surah maryam untuk pembentukan minda bayi * lebihkan/kekerapan kepada surah Maryam

2. Mengurut kandungan/perut dan bercakap dengan bayi dalam kandungan dengan memanggilnya dengan nama “Maryam” atau “Siti Aisyah”

3. Berdoa selepas solat (biasalah kan….)

Fizikal ibu yang mengandungkan bayi perempuan - perutnya meleper atau membulat rata ke kiri dan kanan.



Tips untuk mendapatkan bayi lelaki:

Sebelum & Selepas:

1. Berdoa sebelum bersama dengan niat usaha utk mendapatkan bayi lelaki

2. Bersama suami pada waktu tidak subur isteri (antara hari dua puluh satu hingga hari kedua puluh lapan /hari sebelum period dari kiraan hari pertama selepas waktu subur)

Kenapa dalam waktu tidak subur isteri sahaja?
Sebab suami ni aktif 24 jam, so sperma dia sentiasa banyak dan gen X/Y yang perlu dikumpulkan perlu lebih sedikit pada waktu ini. Hanya dalam waktu tidak subur ini saja, hormon suami perlu lebih aktif dari isteri. Agak susah nak dapatkan bayi lelaki tapi depends gak.. (kebanyakan pasangan baru berkahwin selalu dapat bayi perempuan sebab first time bagi si isteri melalui ‘gitu-gitu’ so excited terlebih sikit… tapi kalau merancang, memang mudah dapat bayi lelaki)

3. Suami melepaskan/merembeskan 100% air maninya di dalam rahim isteri dan sedalam mungkin (Tujuan : mengizinkan kesemua sperma disalurkan kedalam rahim isteri supaya gen XX lebih banyak dr XY; Suami membawa XY, isteri membawa gen X - so penentu jantina bayi adalah dari sperma suami)

4. Selepas bersama, amalkan tidur beralih ke kanan (sekiranya membelakangkan suami, minta izin terlebih dahulu takpun cuba ubah tempat tidur supaya tidak membelakangi suami tapi masih dlm keadaan beralih ke kanan)

5. Berdoa.

Amalan Pemakanan 1-4 bulan kandungan (dalam proses pembentukan janin):

1. Banyakkan makan laut (seafood) serta daging
2. Banyakkan makan yang berasid
3. Amalan minuman kurang manis

Amalan Perbuatan 1-9 bulan kandungan :

1. Mengamalkan bacaan surah Yusuf dan Maryam (surah Yusuf untuk kuatkan badan dan bayi, lebihkan mengamalkan surah Maryam untuk pembentukan minda bayi) * lebihkan/kekerapan kepada surah Yusuf

2. Mengurut kandungan/perut dan bercakap dengan bayi dalam kandungan dengan memanggilnya dengan nama “Muhammad” atau “Ahmad”/”Amin”

3. Berdoa selepas solat (biasalah kan….)

Fizikal ibu yg mengandungkan bayi lelaki - perutnya membesar atau meruncing ke hadapan.

Selamat mendapatkan baby pilihan anda!
Kita hanya merancang dan berikhtiar, tapi Allah swt yang tentukan…

Sumber : Tip-Tip Untuk semua

Surah Semasa Mengandung

Dari 0 hingga 3 bulan

Surah Yusuf

Untuk memperoleh anak yang cantik rupa dan cantik akhlak..waktu ini paling sesuai kerana fetus baru membentuk..

Dari 4 hingga 6 bulan

Surah Luqman

Untuk memperoleh anak yang cerdik akal dan cerdik jiwa..

Dari 7 hingga 9 bulan

Surah Maryam

Untuk memudahkan ibu bersalin..

Credit : Baby Ibu

Amalan Semasa Mengandung

Antara doa-doa yang digalakkan diamalkan semasa mengandung ialah

* Saidul (penghulu) Istighfar
* Doa memohon rahmat (Al-Quran Surah Ali 'Imran, 3 : 8-9)
* Doa memohon zuriat yang baik (Al-Quran Surah Ali 'Imran, 3 : 38 )
* Doa agar anak mengerjakan solat (Al-Quran Surah Ibrahim, 14 : 40-41)

* Surah Al-Fatihah (Untuk terang hati dan kuat ingatan)
* Surah Maryam (Untuk memudahkan ibu bersalin)
* Surah Yusuf (Untuk memperoleh anak yang cantik rupa dan cantik akhlak)
* Surah Luqman (Untuk memperoleh anak yang cerdik akal dan cerdik jiwa)
* Surah Yaasin (Untuk ketenangan hati dan anak tidak terpengaruh dengan godaan syaitan yang mengajak kepada maksiat)
* Surat Toha (Semoga bayi lembut hati)
* Surah Al-Nahl (Untuk melahir anak yang berdisplin)
* Surah Hujurat (Untuk memperbanyakkan susu ibu dan anak bersifat berhati-hati)
* Surah Al-Taubah (Untuk membersih jiwa dan terpelihara daripada maksiat)

Selain daripada surah dan doa, terdapat beberapa perkara yang elok diamalkan agar anak yang dilahirkan sejahtera dan berakhlak mulia. Antaranya:

1. Banyak mengingati Allah SWT dengan memohon ampun dan taubat supaya Allah SWT akan mengampunkan segala dosa yang telah dilakukan selama ini dan seterusnya akan membersihkan hati dari perasaan yang tidak baik. Dengan ini juga diharap anak yang bakal lahir nanti bersih hatinya dan ibu dapat bersalin dengan tenang dan selamat

2. Banyak melakukan ibadat, membuat kebajikan dan meninggalkan segala larangan agama. Perempuan hamil dituntut memperbanyakkan amal ibadat seperti sembahyang sunat, puasa sunat terutama Isnin dan Khamis serta sentiasa menjaga syariat. Bukan sahaja isteri, suami juga dituntut sama.

3. Sentiasa berakhlak baik. Ibu-ibu yang sedang mengandung harus lebih banyak bersabar, bersikap baik dengan jiran, menghormati ahli keluarga dan teman-teman. Tingkah laku yang baik akan mempengaruhi sikap anak yang bakal lahir.

4. Sentiasa tenang dan gembira. Keadaan emosi yang tenang dan bahagia merupakan rangsangan kepada pembinaan otak seterusnya kelahiran bayi yang sihat, terangsang, pintar dan cerdas.

Boy @ Girl ?

38 Fun Ways to Guess Your Baby's Sex

It's a boy if:


You didn't experience morning sickness in early pregnancy
Your baby's heart rate is less than 140 beats per minute
You are carrying the extra weight out front
Your belly looks like a basketball
Your areolas have darkened considerably
You are carrying low
You are craving salty or sour foods
You are craving protein -- meats and cheese
Your feet are colder than they were before pregnancy
The hair on your legs has grown faster during pregnancy
Your hands are very dry
Your pillow faces north when you sleep
Dad-to-be is gaining weight, right along with you
Pregnancy has you looking better than ever
Your urine is bright yellow in color
Your nose is spreading
You hang your wedding ring over your belly and it moves in circles -
You are having headaches
You add your age at the time of conception and the number for the month you conceived and the sum is an even number

It's a girl if:

You had morning sickness early in pregnancy
Your baby's heart rate is at least 140 beats per minute
You are carrying the weight in your hips and rear
Your left breast is larger than your right breast
Your hair develops red highlights
You are carrying high
Your belly looks like a watermelon
You are craving sweets
You are craving fruit
You crave orange juice
You don't look quite as good as normal during pregnancy
You are moodier than usual during pregnancy
Your face breaks out more than usual
You refuse to eat the heel of a loaf of bread
Your breasts have really blossomed!
Your pillow faces south when you sleep
Your urine is a dull yellow color
You hang your wedding ring over your belly and it moves from side to side
You add your age at the time of conception and the number for the month you conceived and the sum is an odd number

Source:iVillage

Jumaat, 19 Ogos 2011

Benjy

Pelakon Benjy bersalah miliki syabu didenda RM5,000


18 Ogos – Pelakon juga anak lelaki kepada dramatis terkenal Azean Irdawaty, Khaeryll Benjamin atau lebih dikenali sebagai Benjy kini mampu menarik nafas lega kerana hanya didenda RM5,000 atau enam bulan penjara oleh Mahkamah Majistret di sini semalam selepas disabitkan bersalah atas tuduhan memiliki syabu seberat 0.24 gram di kediamannya pada Mac tahun lalu.
Menurut laporan akhbar tempatan, Majistret Hafizza Sauni menjatuhkan hukuman tersebut terhadap Benjy, 33, selepas pihak pendakwaan berjaya memutuskan kes prima-facie terhadap tertuduh.
Benjy didapati bersalah atas tuduhan memiliki 0.24 gram dadah jenis syabu di rumah bernombor A-6-5 Menara Duta, Jalam 1/38B Off Jalan Segambut di sini pada jam 4 petang, 11 Mac tahun lalu.
Pertuduhan terhadap Benjy dikemukakan mengikut Seksyen 12 (12) Akta Dadah Berbahaya 1952, yang boleh dikenakan denda sehingga RM100,000 atau hukuman penjara sehingga lima tahun.
Terdahulu peguam bela Benjy, Amer Hamzah Arshad, merayu agar hukuman diringankan ke atas anak guamnya itu dengan mengambil kira faktor tertuduh tidak pernah memiliki sebarang kesalahan jenayah sebelum ini selain daripada faktor kesihatan tertuduh.
Walaubagaimanapun pendakwaan yang dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Noor Mawarni Abd. Halim pula tegas menyatakan kesalahan yang dilakukan oleh Benjy adalah satu kesalahan besar kerana dadah merupakan musuh nombor satu negara.
Justeru, hukuman berat wajar dikenakan ke atas tertuduh sebagai pengajaran juga amaran keras kepada tertuduh dan masyarakat khususnya apatah lagi kes artis lelaki ini mendapat liputan meluas pihak media.
Benjy ketika ditemui pihak wartawan selepas membayar denda turut menarik lafaz lega kerana kes yang menimpanya sudah berakhir.
"Alhamdulillah, semua kini sudah berakhir. Terima kasih kepada keluarga dan rakan-rakan atas sokongan," ujar Benjy yang dijadualkan menjalani pembedahan kerana masalah resdung di Hospital Putrajaya hari ini.


By Rasshylah Rashid

Selasa, 16 Ogos 2011

~ tentang wanita ~


Kaum feminin cakap “susah jadi wanita”,
mereka telah digoda dan diperdaya oleh syaitan
dan hawa nafsunya sendiri,
seperti yang kita lihat dialog dibawah,
bagaikan mempersoalkan ketentuan Allah terhadap mereka.
Dengan kata lain yang agak kasar,
Allah berat ...sebelah pada kaum wanita.


Keluh...an remaja perempuan A:

“Aduh, situ tutup, sini tutup. Susah la gini.
Apasal laki-laki mudah saja.
Tak pakai baju pun takpe.
Perempuan auratnya lagi banyak.”


Keluhan isteri A:

“Kenapa la kita para isteri ni nak keluar
kena minta izin dari suami kita,
padahal suami kita nak keluar kemana-mana pun
tak bagitau kita takpe pulak.”


Keluhan remaja perempuan B:

“Jika kita ikut faraid dalam hal pusaka, rugilah kita.
Sebab bahagian harta pusaka perempuan lagi sedikit
berbanding harta yang anak lelaki dapat.
Kami mahu keadilan!”


Keluhan isteri B:

“Kenapa Allah jadikan wanita mengandung
dan rasa sakitnya nak melahirkan anak.
Suami kita rileks saja?
Masa buat anak carilah kita,
masa nak beranak kita tanggung sendiri!”

Keluhan isteri C:

“Islam kata kita perempuan wajib taat pada suami,
tapi ada Islam cakap suami perlu taat pada isterinya?
Mana keadilan pada kaum hawa?”


Keluhan isteri D:

“Bila nak cerai je, suami yang boleh jatuhkan talak.
Kenapa isteri tak bolek ceraikan suaminya?
Kenapa?”


Keluhan remaja perempuan C:

“Wanita takleh nak beribadat macam lelaki,
sebab bila kita ada haid dan nifas,
takleh nak solat dan puasa.
Ingat perempuan ni suka ke
tak solat dan puasa?”.

Dan kemudian datanglah pertubuhan dan organisasi
yang membela kaum wanita,
dan menuntut hak samarata antara gender,
mengekploitasi fahaman wanita
yang terjejas akidahnya dek kerana disogok pertanyaan.
Kaum lelaki pula cakap, “Ah, mujur aku ni lelaki!”

Tunggu..!
Istigfarlah pada wanita yang ada perasaan seperti di atas.
Mujur ada seorang lelaki yang bukanlah seorang ustaz
namun amat yakin bahawa Allah itu Maha Adil.
Dia tidak mampu menuturkan sabda Rasulullah s.a.w
dan petikan dari ayat Al-Quran,
namun dengan keimanan dan ilmu sedikit yang dia ada,
diolah sebaiknya untuk menjawab soalan-soalan melampau itu.

Lelaki beriman menjawab keluhan remaja perempuan A:

“Cik adik, Islam lah yang mengangkat aurat wanita.
Benda yang mahal harganya akan dijaga dan dibelai
serta disimpan ditempat yang teraman dan terbaik.
Awak ada emas dan permata,
adakah awak nak letak terdedah ditepi laluan lalu lalang
atau disimpan dirumah agar tiada siapa melihat perhiasan itu?
Ok, jika awak letakkan perhiasan tadi dikalangan orang,
agaknya apa akan jadi dengan barang perhiasan tadi?
Lelaki, yang utama hanyalah bawah pusat ke lutut tapi awak?
Saya tidak dapat melihat kulit anda pun kecuali muka dan tangan!
Awak tak mungkin akan terangsang nafsu
tengok saya hanya berseluar pendek ke lutut kan?
Tapi kalau sebaliknya, jangankan saya,
tapi tok imam pun akan tercabut serbannya
jika tengok awak pakai hanya seluar pendek!”

Lelaki beriman menjawab keluhan isteri A:

“Ok, isteri perlu taat pada suami. Jadi, lelaki apa?
Suami perlu wajib taat juga
kepada ibunya tiga kali lebih utama dari ayahnya,
walaupun dia sudah berkeluarga.
Isteri tidak perlu lagi, taatnya hanya pada suami.
Kenapa awak perlu taat pada suami?
Kerana suami kalianlah
yang menanggung dosa yang kalian lakukan!”


Lelaki beriman menjawab keluhan remaja perempuan B:

“Betul ke wanita menerima warisan pusaka
lagi sedikit daripada lelaki?
Tapi kan, harta itu memang hak untuk wanita itu
dan dia berhak lakukan apa saja yang dia mahu.
Shh.. jangan kongsi dengan sape-sape walaupun suami.
Tak kesian pada lelaki ke,
dia perlu membahagikan harta pusaka itu
kepada isteri dan anak-anaknya.
Kalau isteri dia ramai, anak dia ramai,
harta pulak secebis, tak merasa lah jawabnya!”


Lelaki beriman menjawab Keluhan isteri B:

"Tahniah la sebab awak dapat mengandung dan melahirkan.
Setiap kali awak begitu,
wanita itu didoakan oleh sekalian makhluk dan malaikat!
Beruntungnya awak!
Andaikan awak meninggal pula masa beranak tu,
percayalah… itu mati syahid dan ganjarannya syurga.
Ya, syurga menanti awak
malah beranak 15 kali pun sihat sampai ke tua!
Sebab tu tak ramai orang wanita meninggal masa melahirkan !”

Lelaki beriman menjawab Keluhan isteri C:

“Akhirat nanti, saya dan lelaki lain di dunia ini
akan diminta bertanggungjawab keatas empat jenis wanita.
Siapa? Mereka ialah isteri saya, ibu saya,
anak perempuan saya dan adik perempuan saya.
Tahu maksudnya?
Awak nanti di akhirat, awak akan dibantu oleh empat lelaki!
Siapa mereka?
Mereka ialah suami, ayah, adik atau abang
malah anak lelaki awak!”


Lelaki beriman menjawab Keluhan remaja perempuan C:

“Nak beribadat macam lelaki?
Ingat mudah ke nak dapat syurga?
Sedarlah, awak sebagai wanita
boleh masuk sebarang pintu syurga yang awak sukai.
Ya, dah la syurga, ada pilihan pula hanya dengan empat cara.
Apa itu?
Solat lima waktu, berpuasa bulan Ramadhan,
menjaga kehormatan dan tahu apa satu lagi?
Taat pada suami awak. Itu saja asasnya!”


Lelaki beriman menjawab Keluhan isteri D:

“Saya, seorang lelaki wajib berjihad fisabilillah.
Awak, seorang wanita jika taat akan suaminya,
dan menunaikan tanggungjawabnya kepada Allah,
maka awak akan turut menerima pahala
setara seperti pahala orang pergi berjihad fisabilillah
tanpa perlu mengangkat senjata!”


Lelaki beriman bertanya:

“Sebenarnya, apa lagi yang awak mahu,
wahai kaum hawa?”

Namun, wanita-wanita tadi menangis
dan salah seorangnya berkata;

“MasyaAllah, sayangnya Allah pada wanita,
namun kami sendiri yang mengheret diri ke neraka
yang mana ramainya kaum kami berbanding kaum lelaki!”

Demikianlah dialog wanita-wanita yang curiga itu
dengan seorang lelaki biasa namun beriman.
Musuh Islam tidak akan berhenti melakukan segala upaya,
sampai kita ikut dan tunduk kepada cara-cara
dan peraturan yang dipromosikan dan diperjuangkan mereka.

 Allah, yang menciptakan kita,
maka sudah pasti Dia yang Maha Tahu pada manusia,
sehingga segala hukumNya malah peraturanNya,
tentulah yang terbaik bagi manusia
dibandingkan dengan segala peraturan yang dicipta manusia.

 Wahai lelaki, jagalah isterimu kerana dia perhiasan,
pakaian dan ladangmu,
sebagaimana Rasulullah s.a.w pernah mengajarkan
agar kaum lelaki berbuat baik selalu (lembut)
terhadap isteri anda sekalian.

Berbahagialah wahai para muslimah.
Tunaikan dan menegakkan agamamu,
nescaya syurga menanti...

Wanita cantik, melukis kekuatan pada masalahnya
Dia tersenyum saat tertekan
Tertawa di saat hati sedang menangis
Memberkati di saat terhina..
Dan mempesona kerana memaafkan
Wanita cantik, mengasihi tanpa marah
Dan bertambah kuat dalam doa
dan pengharapan SubhanAllah....
Hari ini ku bimbangi jika terakhir hidup
Adakah lagi subuh esok...
Untuk ku bernafas dan sujud mengabdi pada-Mu
Berikan daku kesempatan menebus kesalahan
Lantaran dosa dan noda krn sengaja melupakanMu
Hadirkan damai sebelum di hujung nafasku
Rahmat kasihMu Tuhan ampunan-Mu ku damba.."
"Ya muqollibal qulub tsabbit qolbi ‘alad dinika wa ‘ala tho’atika"

Tabungan

heart

MY FAMILY

Dunia Blog Ku

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
"Ambillah waktu untuk berfikir, itu adalah sumber kekuatan. Ambillah waktu untuk bermain, itu adalah rahsia dari masa muda yang abadi. Ambillah waktu untuk berdoa, itu adalah sumber ketenangan. Ambillah waktu untuk belajar, itu adalah sumber kebijaksanaan. Ambillah waktu untuk mencintai dan dicintai, itu adalah hak istimewa yang diberikan Tuhan. Ambillah waktu untuk bersahabat, itu adalah jalan menuju kebahagiaan. Ambillah waktu untuk tertawa, itu adalah musik yang menggetarkan hati. Ambillah waktu untuk memberi, itu adalah membuat hidup terasa bererti. Ambillah waktu untuk bekerja, itu adalah nilai keberhasilan. Ambillah waktu untuk beramal, itu adalah kunci menuju syurga."