Jangan tengok aje....tolong ler klik.....tq

i follow

Selasa, 16 Ogos 2011

~ tentang wanita ~


Kaum feminin cakap “susah jadi wanita”,
mereka telah digoda dan diperdaya oleh syaitan
dan hawa nafsunya sendiri,
seperti yang kita lihat dialog dibawah,
bagaikan mempersoalkan ketentuan Allah terhadap mereka.
Dengan kata lain yang agak kasar,
Allah berat ...sebelah pada kaum wanita.


Keluh...an remaja perempuan A:

“Aduh, situ tutup, sini tutup. Susah la gini.
Apasal laki-laki mudah saja.
Tak pakai baju pun takpe.
Perempuan auratnya lagi banyak.”


Keluhan isteri A:

“Kenapa la kita para isteri ni nak keluar
kena minta izin dari suami kita,
padahal suami kita nak keluar kemana-mana pun
tak bagitau kita takpe pulak.”


Keluhan remaja perempuan B:

“Jika kita ikut faraid dalam hal pusaka, rugilah kita.
Sebab bahagian harta pusaka perempuan lagi sedikit
berbanding harta yang anak lelaki dapat.
Kami mahu keadilan!”


Keluhan isteri B:

“Kenapa Allah jadikan wanita mengandung
dan rasa sakitnya nak melahirkan anak.
Suami kita rileks saja?
Masa buat anak carilah kita,
masa nak beranak kita tanggung sendiri!”

Keluhan isteri C:

“Islam kata kita perempuan wajib taat pada suami,
tapi ada Islam cakap suami perlu taat pada isterinya?
Mana keadilan pada kaum hawa?”


Keluhan isteri D:

“Bila nak cerai je, suami yang boleh jatuhkan talak.
Kenapa isteri tak bolek ceraikan suaminya?
Kenapa?”


Keluhan remaja perempuan C:

“Wanita takleh nak beribadat macam lelaki,
sebab bila kita ada haid dan nifas,
takleh nak solat dan puasa.
Ingat perempuan ni suka ke
tak solat dan puasa?”.

Dan kemudian datanglah pertubuhan dan organisasi
yang membela kaum wanita,
dan menuntut hak samarata antara gender,
mengekploitasi fahaman wanita
yang terjejas akidahnya dek kerana disogok pertanyaan.
Kaum lelaki pula cakap, “Ah, mujur aku ni lelaki!”

Tunggu..!
Istigfarlah pada wanita yang ada perasaan seperti di atas.
Mujur ada seorang lelaki yang bukanlah seorang ustaz
namun amat yakin bahawa Allah itu Maha Adil.
Dia tidak mampu menuturkan sabda Rasulullah s.a.w
dan petikan dari ayat Al-Quran,
namun dengan keimanan dan ilmu sedikit yang dia ada,
diolah sebaiknya untuk menjawab soalan-soalan melampau itu.

Lelaki beriman menjawab keluhan remaja perempuan A:

“Cik adik, Islam lah yang mengangkat aurat wanita.
Benda yang mahal harganya akan dijaga dan dibelai
serta disimpan ditempat yang teraman dan terbaik.
Awak ada emas dan permata,
adakah awak nak letak terdedah ditepi laluan lalu lalang
atau disimpan dirumah agar tiada siapa melihat perhiasan itu?
Ok, jika awak letakkan perhiasan tadi dikalangan orang,
agaknya apa akan jadi dengan barang perhiasan tadi?
Lelaki, yang utama hanyalah bawah pusat ke lutut tapi awak?
Saya tidak dapat melihat kulit anda pun kecuali muka dan tangan!
Awak tak mungkin akan terangsang nafsu
tengok saya hanya berseluar pendek ke lutut kan?
Tapi kalau sebaliknya, jangankan saya,
tapi tok imam pun akan tercabut serbannya
jika tengok awak pakai hanya seluar pendek!”

Lelaki beriman menjawab keluhan isteri A:

“Ok, isteri perlu taat pada suami. Jadi, lelaki apa?
Suami perlu wajib taat juga
kepada ibunya tiga kali lebih utama dari ayahnya,
walaupun dia sudah berkeluarga.
Isteri tidak perlu lagi, taatnya hanya pada suami.
Kenapa awak perlu taat pada suami?
Kerana suami kalianlah
yang menanggung dosa yang kalian lakukan!”


Lelaki beriman menjawab keluhan remaja perempuan B:

“Betul ke wanita menerima warisan pusaka
lagi sedikit daripada lelaki?
Tapi kan, harta itu memang hak untuk wanita itu
dan dia berhak lakukan apa saja yang dia mahu.
Shh.. jangan kongsi dengan sape-sape walaupun suami.
Tak kesian pada lelaki ke,
dia perlu membahagikan harta pusaka itu
kepada isteri dan anak-anaknya.
Kalau isteri dia ramai, anak dia ramai,
harta pulak secebis, tak merasa lah jawabnya!”


Lelaki beriman menjawab Keluhan isteri B:

"Tahniah la sebab awak dapat mengandung dan melahirkan.
Setiap kali awak begitu,
wanita itu didoakan oleh sekalian makhluk dan malaikat!
Beruntungnya awak!
Andaikan awak meninggal pula masa beranak tu,
percayalah… itu mati syahid dan ganjarannya syurga.
Ya, syurga menanti awak
malah beranak 15 kali pun sihat sampai ke tua!
Sebab tu tak ramai orang wanita meninggal masa melahirkan !”

Lelaki beriman menjawab Keluhan isteri C:

“Akhirat nanti, saya dan lelaki lain di dunia ini
akan diminta bertanggungjawab keatas empat jenis wanita.
Siapa? Mereka ialah isteri saya, ibu saya,
anak perempuan saya dan adik perempuan saya.
Tahu maksudnya?
Awak nanti di akhirat, awak akan dibantu oleh empat lelaki!
Siapa mereka?
Mereka ialah suami, ayah, adik atau abang
malah anak lelaki awak!”


Lelaki beriman menjawab Keluhan remaja perempuan C:

“Nak beribadat macam lelaki?
Ingat mudah ke nak dapat syurga?
Sedarlah, awak sebagai wanita
boleh masuk sebarang pintu syurga yang awak sukai.
Ya, dah la syurga, ada pilihan pula hanya dengan empat cara.
Apa itu?
Solat lima waktu, berpuasa bulan Ramadhan,
menjaga kehormatan dan tahu apa satu lagi?
Taat pada suami awak. Itu saja asasnya!”


Lelaki beriman menjawab Keluhan isteri D:

“Saya, seorang lelaki wajib berjihad fisabilillah.
Awak, seorang wanita jika taat akan suaminya,
dan menunaikan tanggungjawabnya kepada Allah,
maka awak akan turut menerima pahala
setara seperti pahala orang pergi berjihad fisabilillah
tanpa perlu mengangkat senjata!”


Lelaki beriman bertanya:

“Sebenarnya, apa lagi yang awak mahu,
wahai kaum hawa?”

Namun, wanita-wanita tadi menangis
dan salah seorangnya berkata;

“MasyaAllah, sayangnya Allah pada wanita,
namun kami sendiri yang mengheret diri ke neraka
yang mana ramainya kaum kami berbanding kaum lelaki!”

Demikianlah dialog wanita-wanita yang curiga itu
dengan seorang lelaki biasa namun beriman.
Musuh Islam tidak akan berhenti melakukan segala upaya,
sampai kita ikut dan tunduk kepada cara-cara
dan peraturan yang dipromosikan dan diperjuangkan mereka.

 Allah, yang menciptakan kita,
maka sudah pasti Dia yang Maha Tahu pada manusia,
sehingga segala hukumNya malah peraturanNya,
tentulah yang terbaik bagi manusia
dibandingkan dengan segala peraturan yang dicipta manusia.

 Wahai lelaki, jagalah isterimu kerana dia perhiasan,
pakaian dan ladangmu,
sebagaimana Rasulullah s.a.w pernah mengajarkan
agar kaum lelaki berbuat baik selalu (lembut)
terhadap isteri anda sekalian.

Berbahagialah wahai para muslimah.
Tunaikan dan menegakkan agamamu,
nescaya syurga menanti...

Wanita cantik, melukis kekuatan pada masalahnya
Dia tersenyum saat tertekan
Tertawa di saat hati sedang menangis
Memberkati di saat terhina..
Dan mempesona kerana memaafkan
Wanita cantik, mengasihi tanpa marah
Dan bertambah kuat dalam doa
dan pengharapan SubhanAllah....
Hari ini ku bimbangi jika terakhir hidup
Adakah lagi subuh esok...
Untuk ku bernafas dan sujud mengabdi pada-Mu
Berikan daku kesempatan menebus kesalahan
Lantaran dosa dan noda krn sengaja melupakanMu
Hadirkan damai sebelum di hujung nafasku
Rahmat kasihMu Tuhan ampunan-Mu ku damba.."
"Ya muqollibal qulub tsabbit qolbi ‘alad dinika wa ‘ala tho’atika"

1 ulasan:

Citrus Azwa berkata...

alhamdulillah..ini sebahagian dr muhasabah diri utk wanita dan utk diri saya jugak...tq kak sharing..;)

Tabungan

heart

MY FAMILY

Dunia Blog Ku

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
"Ambillah waktu untuk berfikir, itu adalah sumber kekuatan. Ambillah waktu untuk bermain, itu adalah rahsia dari masa muda yang abadi. Ambillah waktu untuk berdoa, itu adalah sumber ketenangan. Ambillah waktu untuk belajar, itu adalah sumber kebijaksanaan. Ambillah waktu untuk mencintai dan dicintai, itu adalah hak istimewa yang diberikan Tuhan. Ambillah waktu untuk bersahabat, itu adalah jalan menuju kebahagiaan. Ambillah waktu untuk tertawa, itu adalah musik yang menggetarkan hati. Ambillah waktu untuk memberi, itu adalah membuat hidup terasa bererti. Ambillah waktu untuk bekerja, itu adalah nilai keberhasilan. Ambillah waktu untuk beramal, itu adalah kunci menuju syurga."