Jangan tengok aje....tolong ler klik.....tq

i follow

Selasa, 23 Oktober 2012

Genap 36 Minggu


Hari ni genap usia kandungan 9 bulan so kalu ikutkan due tinggal lagi 29 hari untuk baby melihat dunia ini....Ya Allah...semakin hampir harinya semakin berdebar-debar rasanya.........takut, bimbang semua perasaan adalah tak dapat nak digambarkan........waalupun ni bukan kali pertama merasa kesakitan untuk mengeluarkan seorang khalifah di muka bumi ini............tapi perasaan takut untuk menghadapi kesakitan tetap ada........kali ini entah apa pula rasanya.............Forsep sudah, normal sudah ,vakum sudah..............semoga yang ini keluar secara normal hendaknya...........semoga dipermudahkan segala-galanya..............

Kronologi kelahiran anak-anak ;




Anas Irfan

Tarikh Lahir : 06 November 2004
Masa : 12.53 tgh  ( Sabtu )
Tempat : Hospital Sultanah Aminah, Johor Bahru
Berat Lahir : 3.14 kg
Cara Lahir : Forsep





Anis Syafiqah

Tarikh Lahir : 24 November 2005
Masa : 1.45 petang  ( Khamis )
Tempat : Hospital Sultanah Aminah, Johor Bahru
Berat Lahir : 3.47 kg
Cara Lahir : Normal


Arisa Sofea

Tarikh Lahir : 20 Oktober 2009
Masa : 11.07 pagi  ( Selasa )
Tempat : Hospital Sultanah Aminah, Johor Bahru
Berat Lahir : 2.70 kg
Cara Lahir : Vakum




Baby coming soon.....

Due Date : 20 November 2011


Menghitung hari la nampaknya...................semoga dipermudahkan segalanya.........


 

SURAH BACAAN KETIKA MENGANDUNG









Isnin, 22 Oktober 2012

TAEKWANDO


Hero-hero kecilku......hehehe.....akhirnya tercapai impian si ayah nak menghantar anak-anak ke kelas taekwando.....anak-anak pulak suka sesangat.........dah 4 kali ke latihan taekwando mereka semakin seronok....setiap kali akan bertanya ...ibu, esok hari apa....???  ibu , kelas taekwando bila???
Sampai naik jenuhlah ibu nak menjawabnya.....x menyabo-nyabo nak pegi.....layan jelah gambar-gambar kat bawah nie......sebab ibu pun tak au nak tulis apa dah.....
Tapi yang penting tujuan ibu dan ayah menghantar mereka belajar taekwando bukanlah untuk menjadi hero tetapi sebagai pertahanan diri buat anak-anak tersayang................




Anas...menyengih je keje dia......


Anis : ada gaya anak ibu yang sorang nie......


Apalah yang dipesan oleh si ayah tu yerk....


Haus sangatlah tu............


Arisa pun penat gak yer....hehhe.....

p/s : seronok tengok anak-anak membesar depan mata.....

KEBURUKAN MAKAN HATI AYAM


Sumber : FB

Kita diajar dalam buku biologi, buku pemakanan (kajian dan terbitan orang bukan Islam ni) bahawa kalau nak dapat vitamin B dan kalau nak tambah darah kita kena makan hati haiwan dan hati ayam.
Sains juga menggala...kkan makan hati kerana khasiat zat besinya yang sangat diperlukan manusia. Tetapi sebenarnya Nabi kita tidak menggalakkan pemakanan organ dalaman. Mana kita mesti pilih? Nak ikut orang bukan Islam ke nak ikut Nabi Muhammad ?
Sebenarnya makan hati ayam dapat melembabkan otak kita sebab hati merupakan organ dimana semua toksin akan dikumpulkan dan dineutralkan. Jadi kepekatan toksin adalah tinggi di hati ayam. makanlah kita toksin tersebut serta bengaplah otak kita umat Islam sebab percaya buku sains keluaran kafir ini.
Kebanyakan ayam di pasaran hari ini telah disuntik bahan kimia untuk mempercepat tumbesarannya kerana didorong oleh permintaan pasaran yang semakin meningkat. Bahan kimia yang berbahaya ini akan dikumpulkan di hati. 
Kandungan racun dalam hati:
* Antibiotik tylosin
* Penisilin
* Oxytetracycline
* Kanamycin.
Kandungan bahan kimia didalam hati ayam juga boleh menyebabkan kesan teratogenik, kesan karsinogenik
Kesan teratogenik boleh menyebabkan kesan buruk kepada ibu mengandung, terutama kepada janin. Kandungan boleh mengalami keguguran atau bayi cacat. Manakala kesan Karsinogen boleh menyebabkan kanser. Ginjal juga merupakan organ penting dalam badan dan berfungsi untuk membuang sisa metabolisme dan racun dalam bentuk urin, yang kemudian dikeluarkan dari tubuh.
Walau pun Nabi berkata jangan tetapi ulamak lebih menjatuhkan hukum makhruh dalam keadaan ini dan bukan mengharamkannya.
Organ dalaman adalah organ selain daging yang terkandung dalam tubuh haiwan seperti:
1. Hati
2. Paru-paru
3. Perut
4. Hempedal
5. Buah pinggang
6. Jantung
7. Telur ayam yang belum keluar dari perut ayam
8. Telur ikan
Saranan ilmu Sains bahawa memakan hati haiwan adalah baik untuk menambah darah adalah ilmu songsang yang diajar oleh orang Yahudi agar umat manusia menjadi tidak sihat . Orang Yahudi ini beranggapan bahawa alangkah indahnya jika dunia ini dipenuhi oleh orang Yahudi sahaja.
Mereka ingin membunuh umat lain selain Yahudi secara senyap. Orang Yahudi ini sangat mempelajari ilmu di dalam Al-Quran dan hadis cuma mereka tidak beriman sahaja. Ilmu Sains dari barat mengajar untuk memakan hati sedangkan orang Yahudi , Amerika dan England tidak makan hati .
Memakan hati bukan sekadar tidak membantu meningkatkan paras hemoglobin darah malahan memakannya akan mengundang pelbagai mudharat lain yang Allah dan Rasul-Nya saja yang mengetahui dengan tepat.See More

Sumber : FB

Khamis, 27 September 2012

Tahniah Anis !

Tidak berhasrat untuk berceloteh panjang...sekadar ingin mengucapkan tahniah kepada anakku Anis kerana telah menjadi Johan dalam Pertandingan Mewarna  di sekolahnya......

Tahniah anakku........semoga terus maju dan berjaya..........
ibu tau anis memang suka mewarna.........dah banyak kali juga dapat hadiah kan....hihihi.......ibu dan ayah tumpang gembira...........teruskan usaha anakku.............


Nis dengan piala kemenangannya.....


Dari jauh lagi ibu tengok anis berjalan mendapatkan ibu dengan tersenyum2.....rupanya dia menang tempat pertama....


Selasa, 25 September 2012

Dah 32 Minggu...













Berat bayi anda sekarang lebih kurang 3.75 paun / 1.7 kilogram dan panjangnya lebih kurang 17 inci / 42 sentimeter dari kepala ke jari kaki. Walaupun paru-parunya belum akan matang sepenuhnya sehingga hampir dekat masa dilahirkan, anak kecil anda menyedut cecair amnion untuk menguatkan paru-parunya dan berlatih untuk bernafas.

Video meninjau kehamilan: (sari kata Bahasa) Tontonan animasi 3D mengenai bayi di minggu kehamilan ini. Lihatlah!
Bagi sesetengah bayi, rambut sudahpun memenuhi kepala, tetapi ada juga bayi hanya mempunyai beberapa gumpal rambut sahaja. Rambut lebat semasa lahir tidak bermakna rambut lebat di kemudian hari, namun begitu, lazimnya kanak-kanak yang mempunyai rambut halus di zaman kanak-kanak akan mempunyai rambut yang jarang semasa dewasa.

Jika bayi anda lelaki, testikel sepatutnya turun dari abdomen dan masuk ke dalam skrotum. Namun kadangkala, satu testikel atau kedua-duanya tidak akan turun masuk ke tempatnya sehingga selepas kelahiran. Bagi dua per tiga bayi lelaki yang mempunyai testikel tak turun semasa lahir, keadaan ini memulih dengan sendirinya menjelang umur satu tahun.

Anda mungkin menambahkan berat badan anda sebanyak satu paun / 450 gram setiap minggu, sebab dalam masa tujuh minggu sebelum lahir, bayi anda akan menambahkan lebih dari setengah berat lahirnya. Pastikan anda makan secara sempurna dalam minggu-minggu terakhir.

•Nota: Pakar-pakar menyatakan bahawa setiap bayi berkembang secara berlainan - walaupun semasa dalam kandungan. Muka surat-muka surat di bahagian ini disediakan untuk memberi maklumat umum mengenai perkembangan fetus dalam rahim.



Read more: http://www.babycenter.com.my/malay/pregnancy/perkembangan-fetus/32-minggu/#ixzz27SXiHRY1

Selasa, 28 Ogos 2012

28 Minggu


Diam tak diam dah masuk 7 bulan anak dalam perut ibu nie.....sekejap jer masa berlalu...tinggal lebih kurang 2 bulan jer lagi nak melihat dunia........Ya Allah jadikanlah anak ini seorang anak yang beriman dan cukup sempurna sifat dan akhlaknya.....semoga menjadi manusia yang berguna untuk agama bangsa dan negara....amin.......


Anda sekarang berada di penggal terakhir. Trimester ketiga lazimnya bermula pada 29 minggu kehamilan dan berakhir pada 40 minggu kehamilan, kadang kala lebih lanjut dari itu. (Jangan bimbang - maksimumnya ialah 42 minggu! Lebih dari itu, wanita lazimnya dicetuskan untuk melahirkan.) Kebanyakan wanita menambah berat badan sebanyak 11 paun / 5 kilogram semasa semester ini.

Video meninjau kehamilan: (sari kata Bahasa) Tontonan animasi 3D mengenai bayi di minggu kehamilan ini. Lihatlah!
Menjelang minggu ini, berat bayi anda ialah sebanyak 2.3 paun / lebih sedikit dari 1 kilogram dan mungkin berukuran 14.8 inci / 38 sentimeter panjang dari atas ke jari kaki. Sekitar masa ini, bayi anda yang di dalam rahim itu sudah boleh membuka matanya dan memalingkan kepalanya jika dia ternampak cahaya terang yang memancar terus menerus dari luar. Lapisan lemaknya sedang terbentuk dan kuku jari mula timbul.

Anda mungkin mengalami perasaan berbolak-balik apabila mengenangkan sakit bersalin dan melahirkan. Menyediakan senarai perkara-perkara yang perlu dibuat dan meraitkannya satu-persatu akan membantu. Mulalah memilih nama-nama bayi yang sesuai dan mulalah memikirkan tentang kehidupan selepas kelahiran juga. Anda juga mungkin berjumpa dengan doktor anda dengan lebih kerap lagi di minggu-minggu terakhir ini.

Bercadang untuk menyusu badan? Jika begitu lihatlah panduan lengkap kami ke enam minggu pertama.

• Nota: Pakar-pakar menyatakan bahawa setiap bayi berkembang secara berlainan - walaupun semasa dalam kandungan. Muka surat-muka surat di bahagian ini disediakan untuk memberi maklumat umum mengenai perkembangan fetus dalam rahim.

Isnin, 6 Ogos 2012

CUAEPAC CADANG IMBUHAN TETAP PERUMAHAN DISELARAS

PUTRAJAYA: Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) hari ini mencadangkan penyelarasan imbuhan tetap perumahan kepada RM450 sebulan untuk semua penjawat awam dan penurunan kadar faedah pinjaman perumahan daripada 4 peratus kepada 1 peratus. Timbalan Presiden Cuepacs, Aziz Muda, berkata cadangan berkenaan antara 23 syor yang dikemukakan Cuepacs kepada Suruhanjaya Khas Mengenai Transformasi Perkhidmatan Awam. "Satu perkara yang kita beri penekanan kepada suruhanjaya adalah isu perumahan. Ini kerana dengan lonjakan harga rumah, dengan gaji yang diterima penjawat awam pada hari ini menyebabkan mereka tidak mampu memiliki rumah. "Jadi kita minta suruhanjaya dan kerajaan melihat perkara ini secara komprehensif," katanya kepada pemberita selepas sesi pembentangan penambahbaikan perkhidmatan awam di bangunan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) di sini hari ini.

Turut dicadangkan ialah pelarasan elaun bantuan sara hidup (COLA) kepada RM400 sebulan berbanding RM150 dan RM300 pada masa ini serta cadangan menaikkan elaun tetap keraian. Beliau berkata semua cadangan itu diharap dapat dilaksanakan tahun depan. "Kita juga minta 22 klasifikasi perkhidmatan yang telah diberi persetujuan untuk dinaik taraf (dalam Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA)) daripada gred 17 kepada gred 27 seperti juruteknik, renjer hutan, pembantu pertanian berkuatkuasa 1 Jan 2012," katanya. Aziz berkata selain 23 syor itu, Cuepacs turut membentangkan 23 isu penjawat awam pada masa ini serta 24 cadangan penambahbaikan untuk memberi pengiktirafan kepada penjawat awam. Katanya Cuepacs komited mengubah persepsi rakyat mengenai kualiti perkhidmatan awam demi kepuasan rakyat.

"Kami komited untuk memberi jaminan kepada kerajaan bahawa Cuepacs menyokong penuh supaya perubahan drastik dibuat untuk memperbaiki sistem penyampaian yang ada sekarang ini," katanya.
 
 
P/S : setuju sangat kalau elaun perumahan ditambah lagi.......kalau lulus kena cepat2 kuar kuarters nie....harga rumah pun sekarang nie semua rm 250 000 ke atas bagi unit2 yang selesalah............huuuhhhh..........
 
 

Jumaat, 3 Ogos 2012

Puasa Wanita Hamil


Sepanjang Ramadan, ramai di kalangan kita berebut-rebut mengejar barakah dengan mengerjakan amalan berpuasa dengan sempurna. Bagi wanita yang tidak hamil, tentunya ia tidak menjadi masalah. Namun begitu ramai wanita hamil tidak mahu ketinggalan. Kebanyakan doktor dan juga para ulama tidak menggalakkan wanita hamil berpuasa jika ia memudaratkan wanita tersebut atau bayi dalam kandungannya.

Jika berpuasa tidak memudaratkan, maka mereka boleh berpuasa dengan mendapat panduan berpuasa semasa hamil daripada doktor agar kedua-duanya terjamin sihat.

Alhamdulillah, bertuah Puan saat ini kerana hamil pada bulan yang banyak kelebihannya ini. Puan mempunyai kesempatan yang amat baik mendidik anak puan dari dalam kandungan lagi untuk mengenal penciptanya. Maka, tidak hairanlah, meski sedang hamil, tidak kurang ibu-ibu yang tetap ingin melaksanakan kewajipan berpuasa. Mereka ingin meraih keistimewaan Ramadan untuk turut serta memperbanyakkan ibadah. Insya-Allah, Puan boleh mencuba untuk berpuasa seperti ibu-ibu lain yang hamil dan memilih untuk meneruskan berpuasa dalam bulan mulia ini.

Menangguhkan masaNamun, ada juga ibu-ibu yang berdegil untuk tetap berpuasa dan nekad untuk tidak berbuka sekali pun sudah menunjukkan gejala hipoglisemia seperti pening, loya, gementar dan hampir pitam atau pengsan. Mereka menangguhkan masa untuk berbuka. Betapa besarnya berpuasa sebulan penuh bagi mereka.

Ibu-ibu yang terus memaksa diri untuk berpuasa tanpa menimbangkan keadaan kehamilan sebenarnya sedang membahayakan anak dalam kandungan sendiri. Malah, anak tersebut juga boleh mengalami hipoglisemia dan kekurangan nutrisi kalori yang berguna untuk tumbesarannya.

Sudah tentu segala keberkatan tidak bermakna jika zuriat kita tidak sihat. Dalam hal ini, adalah tidak wajar untuk wanita tersebut meneruskan puasa kerana ianya memudaratkan mereka berdua.
Kehamilan bukanlah sejenis penyakit tetapi keadaan fisiologi yang boleh dialami oleh mana-mana wanita. Jadi, apabila tidak ada masalah kesihatan pada ibu mahupun anak dalam kandungan dan mereka berdua berada di bawah pengawasan doktor, mereka dibolehkan berpuasa seperti biasa.

Untuk memutuskan sama ada seseorang ibu itu perlu berpuasa atau tidak sangat bergantung kepada keadaan nutrien ibu, sekali gus memenuhi zat makanan bayinya. Dalam kata lain, soal nutrien harus mendapat perhatian yang serius oleh ibu-ibu hamil. Perlu juga diingat ketika hamil seorang ibu harus memikirkan keperluan dirinya dan juga anak yang sedang dikandungnya. Jika tidak mengubah tabiat pemakanan, anak yang di dalam kandungan akan turut terjejas. Kekurangan makanan berzat walau sedikit pun akan menjejaskan kesihatan mereka.

NutrienAlhamdulillah, Puan sudah berada pada trimester kedua (bulan empat hingga enam kandungan). Kebiasaannya, semasa awal kandungan iaitu bulan pertama hingga ketiga, ibu hamil sentiasa mengalami gejala mual, pening dan muntah yang kerap, sebaik-baiknya tidak berpuasa.

Pada masa ini, bayi amat memerlukan nutrien dan kalori yang amat tinggi daripada ibu. Sekiranya anda tidak mengalami masalah di atas, anda bolehlah berpuasa. Seelok-eloknya, jika ibu ingin berpuasa, masa paling sesuai adalah semasa kandungan berusia empat hingga enam bulan. Ibu-ibu juga dinasihatkan agar sentiasa mendapat pengawasan daripada doktor.

Ibu-ibu yang mempunyai penyakit, disarankan agar tidak berpuasa jika mengalami alahan yang teruk ( sentiasa lemah, mual dan mengalami kekurangan air dalam badan), penyakit kronik seperti diabetes mellitus, hipertensi, penyakit buah pinggang, anemia semasa mengandung, oligohidramnios (air mentuban yang sedikit), pesakit jantung, tumbesaran bayi yang terencat dan mengalami perdarahan semasa hamil.

Terdapat panduan pemakanan ibu hamil sepanjang Ramadan yang perlu diamalkan.

Seseorang ibu juga tidak seharusnya menjadikan kehamilan sebagai alasan untuk makan secara berlebihan terutamanya semasa Ramadan. Piramid makanan boleh dijadikan panduan bagi mendapatkan pemakanan yang berzat dan seimbang. Pengambilan pelbagai jenis makanan dan juga kuantitinya amat penting.

Untuk memastikan ketahanan tubuh cukup kuat, ibu harus mengutamakan makanan dengan kalori dan protein yang tinggi seperti daging. Ia juga menyebabkan perut lambat berasa lapar. Bagaimanapun, tuntutan pertambahan kalori tidaklah setinggi tuntutan nutrien lain. Elakkan pengambilan karbohidrat dan gula kerana ia hanya menambah kalori. Serat dan sayur-sayuran jangan pula dilupakan.

Perbanyakkan minum air dan susu untuk memenuhi tuntutan harian sebanyak dua hingga tiga liter sehari. Jika tidak mampu, minum air kosong sahaja, bolehlah dicampur jus, sirap dan sebagainya. Minumlah air sepanjang malam dan sekiranya kerap membuang air kecil, ia petanda baik yang menunjukkan seseorang itu tidak mengalami dehidrasi. Biasanya seseorang wanita hamil memerlukan lebih kurang dua liter air sehari.

Oleh itu, bagi memastikan bekalan air yang mencukupi untuk tubuh, anda seharusnya meminum air dengan kerap selepas waktu berbuka puasa. Kemudian berehatlah lebih kurang sejam sebelum menyantap hidangan berbuka.

KeseimbanganTujuannya memberikan keseimbangan terlebih dahulu terhadap sistem pencernaan. Ingat, jangan makan berlebihan dan elak makanan yang mempunyai kandungan garam tinggi seperti telur dan ikan masin. Berbuka puasalah perlahan-lahan agar perut tidak terkejut. Untuk membantu penghadaman, kunyah makanan dengan baik.

Supaya anda mampu menahan lapar, perbanyakkanlah mengambil jenis makanan berserat yang banyak terdapat dalam sayur dan buah. Tubuh memerlukan waktu lebih lama untuk menghadam makanan banyak serat. Selain makanan berserat dan protein, sebaik-baiknya sediakan jenis makanan yang mengandungi vitamin dan mineral serta makanan tambahan agar tubuh tetap segar-bugar sepanjang hari.

Kesimpulannya, wanita hamil boleh berpuasa jika mempunyai kekuatan dan tidak mengalami komplikasi kehamilan. Bagi yang tiada kekuatan akibat penyakit semenjak sebelum berkahwin atau dihidapi semasa hamil, dibenarkan berbuka dan harus menggantikannya semula.
 
Sumber : Utusan Malaysia

Selasa, 31 Julai 2012

6 Bulan sudah



Berat bayi anda lebih dari 1.3 paun / 600 gram. Walaupun dia mempunyai hanya sedikit lemak badan dan kulitnya nipis dan mudah pecah, dia sekarang sudah mempunyai bentuk badan yang sempurna. Otaknya tumbuh dengan pantas, dan dia semakin memenuhi ruang dalam rahim anda. Dari mercu kepala ke tumit dia berukuran 11.8 inci / 30 sentimeter. Sekiranya pelahiran anda nampak seakan-akan hendak bermula, sudah pasti pakar obstetrik dan doktor akan melakukan segala-galanya untuk menghentikan perjalanan kelahiran pramatang supaya bayi anda boleh terus-menerus matang.

Video meninjau kehamilan: (sari kata Bahasa) Tontonan animasi 3D mengenai bayi di minggu kehamilan ini. Lihatlah!
Anda mungkin kelihatan jalur-jalur merah atau coklat yang malap yang merupakan tanda perut meregang, bergelar stria kehamilan yang terdapat di abdomen, punggung dan payudara anda. Krim tidak boleh menghilangkannya, tetapi, memakai bra yang menyokong boleh menghindarkan atau mengurangkan jalur-jalur ini di payudara anda. Jalur-jalur ini memang terjadi di tahap kehamilan ini - lebih kurang 90 peratus wanita mendapatnya. Sesudah anda melahirkan, pigmen kemerahan atau kecoklatan pada jalur-jalur itu akan mula hilang, dan menjadi lebih pudar dari di kulit kelilingnya.

Juga, mata anda akan menjadi sensitif kepada cahaya dan akan terasa kering dan seakan-akan berpasir. Ini merupakan simptom kehamilan yang biasa bergelar 'mata kering'. Untuk meredakan ketidakselesaan anda, gunakanlah larutan 'airmata tiruan' untuk menambahkan kelembapan.

Diet yang sihat adalah penting pada tahap kehamilan ini, jadi lawatilah bahagian makan sempurna kami di minggu 25-28.

• Nota: Pakar-pakar menyatakan bahawa setiap bayi berkembang secara berlainan - walaupun semasa dalam kandungan. Muka surat-muka surat di bahagian ini disediakan untuk memberi maklumat umum mengenai perkembangan fetus dalam rahim.

Selasa, 3 Julai 2012

Sakit Ke Bersalin?



" Allah maha penyayang, jangan takut untuk bersalin, jangan takut untuk memiliki zuriat kerana anak adalah amanah Allah, harta dunia akhirat. Awin dah selongkar entri lama saya detik bersalinkan maisarah dulu. Kerut dahi? hihihi...mana ada sakit yang lebih sakit dari bersalin? cuba cerita sakit apa...sebab badan manusia hanya mampu menahan sakit 45 Del tetapi sakit bersalin adalah 57 Del bersamaan 20 batang tulang dipatahkan serentak. Boleh bayangkan 20 tulang patah serentak? "
 
***
 
ayat di atas aku copy daripada blog lydiamiza tetiba terasa syahdu dan menyentuh jiwa pulak bila membacanya maklumlah aku sekarang pun sedang berbadan dua....dan bila sampai masa akan melahirkan pula......walaupun bukan pertama kali merasa pengalaman bersalin tapi perasaan takut tetap ada......tiga kali melalui proses bersalin setiap kali ada kenangan dan pengalaman yang tersendiri dan berbeza...daripada anak pertama hingga ketiga pengalaman dan kesakitan berlainan.....anak pertama forcep, kedua normal dan ketiga vakum......semua ku dah rasa...dan mohon yang keempat ini Allah lebih permudahkan .....
 
Setiap wanita yang bergelar isteri pasti mampu menanggung kesakitan itu demi untuk zuriatnya bersama insan yang dikasihi....naluri seorang ibu pasti mampu memberi kekuatan rohani dan jasmani tatkala emosi tersimpul rapi  demi melahirkan anak yang dikasihi dan perasaan untuk mendakap bayinya pasti mampu memberi kekuatan yang luarbiasa walaupun kesakitan yang dialaminya menyamai 20 tulang patah serentak...dan pastinya sang suami adalah semangat seorang ibu itu melalui proses kelahiran yang amat menyakitkan......itu adalah sebahagian daripada pengorbanan seorang ibu dan isteri yang tidak semua wanita mampu lakukan.............oleh itu wahai suami dan anak2 hargailah isteri dan ibu anda.......
 
 
p/s : memang betul apabila kita mengalami kesakitan bersalin kita akan lebih menghargai ibu yang melahirkan kita....sebab setiap kali bersalin mesti aku ingat kat mak......tq mak....

20 Minggu sudah...

Bayi anda berukuran lebih kurang 6.5 inci / 16.5 sentimeter dari mercu kepala hingga ke punggung dan terus-menerus menambahkan berat badannya. Satu lapisan bahan yang licik dan putih bergelar verniks kaseosa mula membalut bayi anda dan melindungi kulitnya semasa dia berendam lama dalam cecair amnion. Ianya juga akan menyenangkan pelahiran. Pada minggu ini, bayi lebih banyak menelan dan ini merupakan latihan yang baik untuk sistem pencernaannya. Setelah bayi anda menelan cecair amnion, badannya akan menyerapkan air yang terkandung di dalamnya dan menyalurkan selebihnya ke dalam usus besar.

Video meninjau kehamilan: (sari kata Bahasa) Tontonan animasi 3D mengenai bayi di minggu kehamilan ini. Lihatlah!

• Nota: Pakar-pakar menyatakan bahawa setiap bayi berkembang secara berlainan - walaupun semasa dalam kandungan. Muka surat-muka surat di bahagian ini disediakan untuk memberi maklumat umum mengenai perkembangan fetus dalam rahim.

Maklumat yang diperlukan, pada saat anda memerlukannya

Kenapa tak dapatkan surat berita percuma kami? Daftarlah di sini.


Hamil 19 minggu
Hamil 21 minggu

Sumber : https://mail.google.com/mail/?tab=wm#inbox/1384a48509dc9bef

p/s : Dah terasa macam ada bebelon kecil meletup2 kat dalam perut ibu nie...hihihi...baby main belon yer.....

Selasa, 5 Jun 2012

Saya sudah 16 Minggu....



Saiz bayi anda sekarang lebih kurang sebiji avokado (panjang dari mercu kepala ke punggung sekitar 5 inci / 11.6 sentimeter dan berat sekitar 4 auns / 100 gram). Dalam tiga minggu ke hadapan ini ia membesar secara memecut, menambahkan beratnya dua kali ganda dan panjangnya beberapa inci.

Video meninjau kehamilan: (sari kata Bahasa) Tontonan animasi 3D mengenai bayi di minggu kehamilan ini. Lihatlah!
Di dalam atau di luar rahim, bayi merupakan mahluk yang suka bermain. Bayi anda mungkin telah menjumpai mainan pertamanya - tali pusat - yang dia suka menarik dan mencekau. Kadangkala ia akan menggenggamnya begitu kuat menyebabkan jumlah oksigen yang lalu masuk berkurangan, tapi jangan khuatir - dia tidak memegangnya terlalu lama untuk memudaratkan. Sistem peredaran dan trek kencing sudah berfungsi sepenuhnya, dan dia menyedut masuk dan mengeluarkan cecair amnion melalui paru-parunya.

Kadangkala, apabila anda bergerak secara serta-merta, anda akan terasa sakit sedikit di sisi anda. Ligamen-ligamen di kedua belah uterus anda dan dinding pelvis sedang meregang ketika bayi anda membesar. Anda sudah tentu merasakan sakit-sakit ringan, tetapi sekiranya ia berlanjutan atau bertambah kuat, beritahu doktor anda.

Kami mempunyai panduan untuk memastikan anda makan secara sihat di tahap kehamilan anda seterusnya.

• Nota: Pakar-pakar menyatakan bahawa setiap bayi berkembang secara berlainan - walaupun semasa dalam kandungan. Muka surat-muka surat di bahagian ini disediakan untuk memberi maklumat umum mengenai perkembangan fetus dalam rahim.

Rabu, 30 Mei 2012

Wordlesswednesday









p/s...rindu sangat kat anak2............minggu yang membosankan tanpa mereka ..............

Isnin, 28 Mei 2012

PERLUKAN BANTUAN DAN RAWATAN SEGERA



Bila melihat gambar ini hati seorang ibu merasa sebak dan sedih .........walaupun dia bukan anakku tapi aku juga ada anak...........sangat2 mengerti perasaan ibunya saat ini................walaupun tak terdaya untuk membantu memulihkannya tapi sekurang2nya secebis doa dapat dipanjatkan untuk kesihatan anak ini........saya juga pernah merasai pengalaman menjaga anak sakit di hospital......Ya Allah sembuhkanlah anak ini berilah kesihatan kepadanya...........


Untuk entry penuh share di sini....





Khamis, 24 Mei 2012

sayang ANIS..










Tetiba terjumpa gambar lama nie....masa ni anis Pra Sekolah tahun 2011....kat sekolah dia kena buat persembahan...majlis apa yer...x ingat pulak..........masa ni tetiba dia demam pulak tapi dia bersemangat nak buat persembahan tu....maklumlah dah berlatih berhari2 kan.............ibu cukup bangga dengan semangat yang ada pada anis....love u sayang.............

GRADUAN Aspire 2012



Info
Menjadi Bahagian Rangkaian

Menyertai pasukan graduan sebagai duta kepada rangkaian dengan remaja lain, bertemu dan berinteraksi rapat dengan majikan!


Maklumat
Tarikh acara : 29 & 30 June 2012
Tempat : KLCC
Masa : 8.00 pg – 6.00pm
Tarikh tutup pendaftaran : 29 June 2012
Jumlah sukarelawan :  30 orang
Hubungi : 03-42703270
Web : http://aspire.graduan.com.my/Home/GraduanAmbassador


Khamis, 10 Mei 2012

Kisah Bufday 2012


Di suatu petang selepas waktu pejabat tanggal 07 Mei 2012.....perbualan telefon antara aku dan encik asben....

aku : Bang, hari ni balik kul berapa?
en.asben : Tak tau lagilah Yang.....malam kot...
aku : abis tu kata nak ajak kuar dinner malam nie.....x jadi ker...????
en.asben : tak kot......
aku : oklah......( merajuk.....x ingatlah tu semalam kata nak celebrate bufday aku......)

Malam : Tetiba telefon berdering.....

en.asben : Yang....siapkan budak2 ..lagi 1/2 jam abang balik...kita kuar yer......
aku : hai...kata x jadi nak kuar......erghhhhhh.....
en.asben : alah siap jelah.....kul 8.30 abang sampai....
aku : ?????!!!!!####&&&****


Tunggu2 kul 9.00 malam baru sampai......a pelah sabar2.....

Masuk jer dalam kete.....

en.asben : anis, tolong amikkan buku ayah kat belakang tu....
anis : mana ayah...???
en.asben : ada tu...cari betul2......
anis : heh...ayah....ni ke........

jeng.....jeng........

en.asben : happy bufday sayang......( sambil hulur .....)
aku : tq ...sayang.....( tersenyum lebar.............) romantik gak laki aku nie...hahhahaha......dapat aku  
        bunga.......












bunga siap kad lagi.....tq abang......
Arisa pulak sebuk intreprem....... ibu n ayah baru nak posing2........




Selasa, 8 Mei 2012

sudah 12 minggu....


Muka bayi anda lebih mirip rupa manusia, walaupun panjangnya dari mercu kepala ke punggung hanya sekitar 2 inci / 5.5 sentimeter dan beratnya kurang sedikit dari setengah auns / 14 gram. Matanya, yang pada mulanya muncul di sisi kepala, telah berganjak dan lebih rapat. Telinga hampir sampai ke posisi normal di sisi kepala. Hati mengeluarkan hempedu dan ginjal mengalirkan kencing ke dalam pundi kencing.
Jika abdomen anda ditusuk-tusuk, fetus akan bergeliang-geliut, walaupun anda tidak akan terasa pergerakan ini. Sel-sel saraf fetus sedang giat membiak dan sinaps-sinaps (penghubung saraf dalam otak anda) sedang terbina. Fetus telah memperolehi lebih banyak refleks: jari tutup jika tapak tangan disentuh, jari kaki bergulung ke bawah jika tapak kaki disentuh dan jika disentuh kelopak mata, otot mata akan menggenggam.


Pada masa ini, doktor anda sudah dapat merasakan bahagian atas uterus, juga dikenali sebagai fundus yang terletak rendah di bawah abdomen.

Apabila anda memasuki trimester kedua, anda akan mula memakai baju yang lebih longgar yang tidak menghalang pergerakan. Tak lama lagi, pakaian biasa anda tidak muat dan tak dapat dipakai lagi.

Anda mula menyedari bahawa selera anda pun kembali semula setelah perasaan "mabuk" menghilang. Rujuklah bagaimana hendak makan secara baik pada minggu-minggu berikutan.

• Nota: Pakar-pakar menyatakan bahawa setiap bayi berkembang secara berlainan - walaupun semasa dalam kandungan. Muka surat-muka surat di bahagian ini disediakan untuk memberi maklumat umum mengenai perkembangan fetus dalam rahim.

sumber : http://www.babycenter.com.my/malay/pregnancy/perkembangan-fetus/12-minggu/

Khamis, 19 April 2012

Hari Belia Negara (National Youth Day)


Pengenalan..
Sambutan Hari Belia Negara (National Youth Day) adalah untuk memberi penghormatan kepada belia negara kerana mereka telah memberi sumbangan besar kepada negara dan kerajaan. Mereka tidak harus dilihat sebagai beban tetapi bahkan mereka boleh menjadi aset berharga kepada negara kerana mereka adalah penentu ketahanan dan kekuatan sosial, politik dan ekonomi di masa hadapan.

Sebanyak 11.9 juta belia untuk dikembalikan kepada proses pembangunan negara dengan meletakkan mereka dalam arus perdana tanggungjawab nasional yang harus disokong oleh semua agensi kerajaan, sektor swasta dan NGO. Mereka perlu dididik untuk didengar dan dihargai oleh pelbagai pergerakan dan program yang sangat baik.

Konsep 1 Belia 1 Malaysia telah dapat menunjukkan potensi mereka dan mereka pula sentiasa perlu dipertingkatkan. Kejayaan Hari Belia Negara 2012 adalah titik perubahan ke arah membawa darah muda kepada aktiviti-aktiviti yang sihat dan berfaedah. Penyertaan belia dalam organisasi belia terus meningkat sebagai hasil daripada peningkatan motivasi untuk Hari Belia Negara 2012 hendaklah dikekalkan.
HARI BELIA NEGARA 2012 di Putrajaya kali ini akan di sambut dengan lebih hebat lagi.

Bermula 23 Mei hingga 27 Mei, Putrajaya akan menjadi "LAUTAN BELIA" apabila lebih DUA JUTA belia akan membanjiri Putrajaya untuk menyaksikan berbagai pertunjukan, pameran, peluang pekerjaan, mempamerkan bakat dan menyaksikan bermacam persembahan dari berbagai kumpulan muzik. 

Saksikanlah bagaimana meriahnya suasana apabila berpuluh pentas disediakan untuk persembahan termasuk persembahan sebuah kumpulan K POP dari Korea Selatan.  Bagi mengetahui berbagai peluang, kehebatan dan keriangan Hari Belia, saksikan HIMPUNAN JUTAAN BELIA dan LIKE web berikut:

Tarikh : 23 – 27 Mei 2012
Tempat : Dataran Putrajaya
Hari : Rabu – Ahad
Masa : 9.00pg – 5.00ptg





Rabu, 18 April 2012

Ayam Ungkep




masih panas dalam kuali lagi.........ni memang hasil tangan sendiri tau....


 Copy daripada resepi potretkasih


Bahan-Bahan :1 1/2 kg ayam, dipotong kecil - saya guna 1 ekor ayam
1 batang kulit kayu manis
2 kuntum bunga lawang
1 biji bawang besar, dihiris bulat
2 batang serai, diketuk
1/2 cawan minyak masak
garam dam perasa secukupnya
1 hiris asam keping
air secukupnya

Bumbu (rempah ratus di kisar)2 sudu besar ketumbar
3 sudu besar jintan putih
3 sudu besar jintan manis
1 inci halia
1 inci kunyit hidup
1 biji bawang besar (merah)
4 ulas bawang putih
Sedikit sebuk kari

Cara Membuatnya :1. Bahan bumbu dibasuh dan kisar hingga lumat bersama sedikit air.
2. Panaskan minyak dan tumiskan kulit kayu manis, bawang besar, bunga lawang dan serai hingga naik baunya.
3. Masukkan bumbu kisar dan tumis lagi hingga naik bau dan garing. Jika kurang minyak, tambah sedikit lagi.
4. Masukkan ayam dan kacau sebati.Tambahkan dua cawan air dan asam keping.Kacau biar rata.Tutup kuali dan biarkan rendidih selama 30 minit hingga ayam empuk.
5. Tambahkan air jika ayam belum empuk.Masukkan garam dan perasa.
6. Angkat dan hidangkan.


p/s : memang sedap...kalau nak pedas lagi tambah cili api.............

Sabtu, 31 Mac 2012

Pekeliling SSM yang baru


Bukak2 FB jer pagi nie terus nampak nie....wah apalagi......yeay..yeay..comfirm bulan depan dapat gaji baru...alhamdulillah.............................









Untuk jadual gaji lak....apasal P1, P2, P3 sama jer kenaikan tahunan ....mcm tak adil jer bg yg dah P2 dan P3.....penat2 amik PTK tapi.....






Untuk makluman lanjut bolehlah ke SINI

p/s: bersyukur dengan apa yang ada............

Khamis, 29 Mac 2012

"EARTH HOUR"


Sejarah ‘Earth Hour’

Pada awal tahun 2007, WWF-Australia yang diilhamkan di Sydney menunjukkan sokongan mereka untuk mengambil tindakan terhadap perubahan iklim dalam acara yang di panggil Jam Bumi. Ia menunjukkan bahawa semua orang dari peringkat kanak-kanak, CEO mahupun ahli politik, mempunyai kuasa untuk mengubah dunia yang mereka diami. Di Sydney, Australia, 2.2 juta individu dan lebih daripada 2,000 perniagaan memadamkan lampu mereka selama satu jam untuk mengambil pendirian terhadap kesan perubahan iklim yang ketara ini.

Pada tahun 2008 rancangan ini di perluas ke seluruh Australia. Oleh kerana kesan hebahan yang hebat Kota Toronto, Kanada dan 35 buah negara yang lain turun serta dalam program ini. Ia melibatkan hampir 400 bandar dan pekan di seluruh dunia. Dengan matlamat untuk 'mematikan lampu' diperluaskan kepada semua negara di seluruh dunia, Earth Hour dengan cepat telah menjadi satu acara tahunan global. Ia dijadualkan pada hari Sabtu terakhir setiap hujung bulan Mac.

Pada 2011, Earth Hour menyaksikan beratus-ratus juta rakyat di seluruh 135 negaramatikan lampu’ selama sejam. Tetapi ia juga menandakan permulaan sesuatu yang baru yang akan memberi kesan pada masa depan untuk melakukan tindakan yang berpanjangan kepada perubahan iklim. Dan dengan kuasa rangkaian sosial di sebalik mesej Earth Hour, kami berharap untuk menarik penyertaan yang lebih banyak supaya kita dapat membina sebuah masyarakat yang benar-benar global yang komited untuk mewujudkan sebuah planet yang lebih mapan.









Untuk makluman Earth Hour akan diadakan seperti berikut :


Tarikh Langsung : 31 Mac 2012
Hari Langsung : Sabtu
Masa Lansung : 8.30 mlm - 9.30 mlm


Untuk makluman dan maklumat Earth Hour boleh diperolehi di ;




p/s : marilah kita sama-sama menjayakan program ini.....


Isnin, 26 Mac 2012

Gaji oh Gaji......Gaji Baru.......


Salam....salam....dan salam......
Lama sudah blog aku nie tak berupdate..........update ke x update ker......aku rasa ada ke orang kesah haaaa.....hihihi....yelah maklumlah blog aku nie bukannya ramai peminat atau ramai follower macam blog-blog lain tu yang trafik mencanak-canak naik.......takpelah sekurang-kurang aku masih ada kawan2 sorang dua yang masih setia mengikuti bloh aku nie kan......terima kasihlah sesangat..... i love u.........

Apa pun sekarang nie penjawat awam semuanya mesti tengah tertunggu-tunggu kan pekeliling gaji baru SSM.......( termasuklah aku..hehehhhe.....) manalah agaknya kan x kuar-kuar lagi ...jangan sampai jadi macam SBPA tanguh...tanguh...akhirnya batal terus......apapun tak dapat......huahuahau................

So, dalam masa nie sebenarnya aku dok la mencari kat google pasal gaji baru nie......semuanya hampa......tapi aku terjumpa kat blog satu nie....wow...siap boleh kira automatik lagi gaji baru kita.........



Mohon share ye tuan punye blog....hihihi.....



( Ayat kat bawah nie aku copy bulat2 dari blog tu...sebab aku tak tau nak ubah ayat camna..nanti lagi korang tak faham....kalau susah2 sangat jemputlah ke blog tu terus yer..........)


Seperti kata tuan punyer blog
The Plain Yard


"Kalau tak paham jugak, macam ni.. Kalau korang gred 17 macam aku, korang tak perlu tukar yang dalam kotak kuning tu sebab memang kenaikan bagi gred 17 ialah RM49.91 (SSM lama) dan RM95 (SSM baru). So just tukar dalam ruangan merah je.. Perlu diingatkan bahawa kenaikan 13% dan kenaikan RM95 tu adalah dua benda yang berbeza.. 13% tu adalah kenaikan gaji yang diberikan kerajaan kepada kakitangan pada tahun 2012 ni, kira macam kenaikan bonus letewww, tapi kenaikan RM95 tu pulak ialah kenaikan setiap tahun yang menggantikan kenaikan RM49.91.. Comprende?

Tapi kalau korang gred lain, contohnya gred 44 ataupun 52, dah tentu la kenaikan tahunan korang pun lain kan.. So korang kena la tukar kat dalam kotak kuning tu.. Kotak merah pun kena tukar sekali.. Berapa kenaikan gaji korang? Mane la aku tau! Haha!!

So lepas masukkan maklumat tu, Excel akan otomatik kira sendiri gaji korang untuk tahun ni sehingga tahun 2016.. Cukup la tu kot, sehingga PRU yg akan datang.. Sebab mungkin masa tu akan ada pergerakan gaji lagi.. Huhu.. Kena la pandai pancing kannnn..

Peringatan : Ini hanyalah ramalan kenaikan je k.. Jgn ade yg ambik benda ni sebagai sesuatu yang sahih lak.. Kita tunggu je Pekeliling keluar nanti.. :)


Ok la, korang leh download file Excel tu kat :
SINI - Mediafire

Mintak jasa baik korang utk download yg Mediafire ni dulu k.. Kalau takleh, baru download yang Google.. Tq.

SINI - Google
 


Read more: http://theplainyard.blogspot.com/2012/03/plain-nice-jadual-pengiraan-gaji-ssm.html#ixzz1qC73p9XZ



 
P/s: terima kasih The Plain Yard .......memang terbaeekkkkk............

Khamis, 8 Mac 2012

Terkini :SBPA dibatalkan kembali kepada SSM - PM




PUTRAJAYA 8 Mac - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, hari ini mengumumkan pelaksanaan skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) dibatalkan dan kembali kepada Skim Saraan Malaysia (SSM) yang akan ditambah baik.

Pengumuman itu dibuat pada perjumpaan beliau dengan penjawat awam di Pusat Konvensyen Antarabangsa.

Antara intisari ucapannya:

Pelarasan gaji melibatkan gred 1-54 adalah sebanyak 13 %
  • Pecahan bagi pelarasan gaji pula : gred 1-54 (kenaikan 13%), gred khas A/B/C (Kenaikan 9%), Turus 2 dan 3 (Kenaikan 8%), dan Ketua Setiausaha Negara KSN (Kenaikan 7%)
  • SSM diubah dari struktur gaji matrik ke struktur minimum maksimum gred 1-54= RM80 – RM320. Kenaikan gaji tahunan (KGT) adalah mengikut gred masing-masing
  • Bantuan sara hidup kawasan B naik dari RM200 ke RM250 sebulan. Manakala Kawasan C =RM100 ke RM150 sebulan
  • COLA kawasan B dan C naik RM50 (150/250)
  • Insentif wilayah, pendalaman dan kritikal diteruskan
  • Pegawai pendidikan dikekalkan penambaikan laluan kerjaya berasaskan time based 8 tahun




P/S: yang ditunggu2 dah tiba.....kenaikan gaji 13%....so macamna puashati atau tidak................



Rabu, 7 Mac 2012

Hantaran


Selesai sudah majlis di Kedah.......kini majlis di Johor pula akan menyusul ..banyak sebenarnya yang nak di update di blog ini..tapi masa tidak mengizinkan............penat balik dari Kedah belum hilang.....terus naik keje.....minggu nie pulak majlis di sini...fuhhh...memang letih.......beginilah kalau dapat orang jauh ...hihihi.....tapi kan jodoh pertemuan di tangan tuhan walau jauh manapun kalau dah jodoh pasti bertemu ......................

Banyak kenangan manis katika berada di sana...tapi yang pahit juga ada......hhuhu.....rantai beserta loket emas kesayanganku , hadiah di hari perkahwinan aku daripada emak tersayang telah hilang ..........aku pun tak perasan hilang dimana...aku perasan bila bersiap hendak ke masjid untuk pernikahan adik...............sedih memang sedih...teramat amat.....tapi apa kan daya bukan rezeki aku.......aku redha dan aku pasti sesungguhnya ada hikmah disebalik kehilangannya......sesungguhnya Allah maha mengetahui dan dia maha memberi.....................

Ok, kita tinggalkan cerita duka ..........di kesempatan ini aku cuma nak menayang....( boleh gitu....) barang hantaran hasil daripada tanganku......boleh lah.......hihihi................jom tengok2.....














tu dia...antara barang hantaran yang dibawa ke Kedah.............tapi yang nie tak lengkap sebenarnya...ada yang masih belum ada isi...hihihi....................ni semua buat sendiri tau......lepas ni kalau ada sesiapa yang nak tempah bolehlah calling2 me k.......hihihi ...macamlah pandai sangat.........hahahahhaa.................

K. la ada masa nanti aku update lagi.................ni pun ada masa sikit nie curi2 la update...............ada lagi sebenarnya barang hantaran yang belum diupload ....ada masa aku upload yer...............mengejar masa ni .................

K...jumpa lagi............terima kasih yer kepada kawan2 yang sudi singgah dan memfolow blog aku nie............friend forever k.............


p/s: keletihan yang teramat...............mengantuk pun yer juga.............





Tabungan

heart

MY FAMILY

Dunia Blog Ku

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
"Ambillah waktu untuk berfikir, itu adalah sumber kekuatan. Ambillah waktu untuk bermain, itu adalah rahsia dari masa muda yang abadi. Ambillah waktu untuk berdoa, itu adalah sumber ketenangan. Ambillah waktu untuk belajar, itu adalah sumber kebijaksanaan. Ambillah waktu untuk mencintai dan dicintai, itu adalah hak istimewa yang diberikan Tuhan. Ambillah waktu untuk bersahabat, itu adalah jalan menuju kebahagiaan. Ambillah waktu untuk tertawa, itu adalah musik yang menggetarkan hati. Ambillah waktu untuk memberi, itu adalah membuat hidup terasa bererti. Ambillah waktu untuk bekerja, itu adalah nilai keberhasilan. Ambillah waktu untuk beramal, itu adalah kunci menuju syurga."