Jangan tengok aje....tolong ler klik.....tq

i follow

Jumaat, 21 Januari 2011

ARISA SOFEA

Semalam, 20.01.2011 genap usia Arisa ( tapi kami panggil Aisa cuma tambah y kat tgh2 tu jadi aisya ) 15 bulan...tapi yang membimbangkan aku  ialah walaupu dah 15 bulan tapi aisya masih belum berjalan lagi....setakat berdiri dan memegang kerusi sambil berjalan tu bolehlah......dia merangkak pun masa dia umur 8 bulan....memang lambat.....masa abang dia lambat gak berjalan 14 bulan , akak dia cepat sikit jer 13 bulan start berjalan...aisya nie bila lah agaknya.......x sabar  rasanya nak memakaikan aisya dengan kasut comel.......

Hari nie...aku surf internet mencari maklumat dan berkongsi masalah mengenai  "ANAK LAMBAT BERJALAN".. ....maklumbalas yang aku terima amat positif...........ramai gak rupanya anak2 orang lain yang lambat berjalan...............maka kuranglah sedikit kebimbangan aku mengenai aisya................



Antara yang aku dapat kongsi ialah :

1.

Daripada: diakidei <diakidei@...>

Subjek: [ibu] Re: Anak lambat berjalan

Kepada: ibu@yahoogroups.com
Tarikh: Rabu, 15 Oktober, 2008, 11:08 AM


salam pembaca ibu,


saja nak kongsi pengetahuan. kalu anak anda lambat berjalan jagan

risau coz sebenarnya kalu stage merangkak lebih lama maknanya
perkembangan kemahiran motor dan pemikiran tuk anak anda semakin
bagus. sebenarnya banyak kelebihan merangkak berbanding dengan cepat
berjalan. antara kelebihannya ialah merangkak dan meniarap boleh
memperkukuhkan lagi tulang belakang anak anda di mana di tulang
belakang kita terletaknya spinal cord or saraf tunjang. saraf ini
menghubungkan saraf-saraf lain ke bahagian otak. apabila anak kita
menrangkak lebih lama, bermakna sistem saraf tunjangnya pun akan
bertambah baik. ini akan mempercepatkan lagi proses penghantaran
impuls dari bahagian tubuh ke otak dan seterusnya kebahagian tubuh semula.



sebelum ini saya sendiri tidak mengetahui akan hal ini tetapi bila

saya bertukar kerja ke tempat sekarang barulah saya tahu bahawa setiap
perkembangan fizikal perlulah dilalui oleh anak-anak kita tanpa
meninggalkan satu perkembangan pun. mmg org tua kita cakap berjalan
cepat tu bagus... tapi sebenarnya kalu nak anak kita pandai.. biarlah
dia merangkak selama yang boleh. kalu puan semua nak tahu, sekiranya
anak kita ada masalah pembelajaran, salah satu cara tuk mengatasinya
ialah dengan merangkak. semoga apa yang saya sampaikan ini dapat

memberi manafaat kepad semua kaum ibu... insya allah.

2. 
plz bear in mind...progress baby tak sama...ada berjalan lambat...ada berjalan cepat...pekakkan tinger ajaaa...jgn riso...doa2 byk2 demi kebaikan anak kita...


3.
sebenarnya selagi doktor kata bayi itu normal, lagi lambat dia berjalan, adalah lebih baik.  adalah baik bagi kanak2 jika jangkamasa dia merangkak adalah panjang. lebih lama dia merangkak, oksigen yang mengalir ke otaknya lebih banyak.  dia akan lebih cerdas, dan coordination-nya akan lebih baik.



Nor'ain Mohamed Nordin

Registered Child Care Provider



N-Shiki Sdn Bhd
19, Jalan 3/4C,
Desa melawati, 
Jalan Genting Kelang,
53100 Kuala Lumpur.


03-41081498/012-3832408


----- Original Message ----
From: darin azura <darinazura@...>
To: ibu@yahoogroups.com
Sent: Friday, October 17, 2008 11:17:32 PM
Subject: Re: [ibu] Anak lambat berjalan

dah check doktor?
kalau doc cakap normal...it sould be ok..
adik2 ida sorang tuh mula berjalan masa umur di 18 bulan, yang sorang lagi 22 bulan..ida jer yang boleh dikatakan cepat 1 tahun tepat2 dah jalan...
my son 1 thn 2 nak 3 bulan..baru jalan...


So ....lepas aku baca semua itu...aku menjadi tenang semula.....dan buat aisya ibu dan ayah akan sabar menanti saat dan ketika aisya melangkah penuh berjaya........semoga cepat brjalan anakku.....

***** Org tua pesan soh heret dekat rumput yang berembun pepagi..insyaallah, cepat la dia berjalan
....nak cubalah....


Tiada ulasan:

Tabungan

heart

MY FAMILY

Dunia Blog Ku

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
"Ambillah waktu untuk berfikir, itu adalah sumber kekuatan. Ambillah waktu untuk bermain, itu adalah rahsia dari masa muda yang abadi. Ambillah waktu untuk berdoa, itu adalah sumber ketenangan. Ambillah waktu untuk belajar, itu adalah sumber kebijaksanaan. Ambillah waktu untuk mencintai dan dicintai, itu adalah hak istimewa yang diberikan Tuhan. Ambillah waktu untuk bersahabat, itu adalah jalan menuju kebahagiaan. Ambillah waktu untuk tertawa, itu adalah musik yang menggetarkan hati. Ambillah waktu untuk memberi, itu adalah membuat hidup terasa bererti. Ambillah waktu untuk bekerja, itu adalah nilai keberhasilan. Ambillah waktu untuk beramal, itu adalah kunci menuju syurga."